Stockholms studentbostäder firar mångfalden och stödjer Pride-rörelsen

Stockholms studentbostäder erbjuder hem åt studenter från olika delar av världen. Många väljer att studera i Stockholm för att staden har ett öppet klimat som ger ökad möjlighet att leva som de önskar. Stockholms studentbostäder vill nu hylla Pride och dess arbete för att främja ökad mångfald och frihet för hbtq+-personer.

Stockholms studentbostäder hyllar Pride och mångfalden

– Vi stöttar Pride-rörelsen och dess insatser för att förbättra livsvillkoren. Vår ambition är att alla studenter ska känna sig välkomna och inkluderade på våra campus. Att känna sig accepterad har en stor positiv inverkan på välmåendet och den psykiska hälsan, och för oss är det avgörande att våra studenter trivs och mår bra, säger Mattias Carrass, vd på Stockholms studentbostäder.

Cirka 40 procent av hyresgästerna hos Stockholms studentbostäder är internationella studenter, och många av dem väljer Stockholm för att staden har en större acceptans för hbtq+-personer än en del andra platser i världen.

– Vi vet att det finns utbytesstudenter som lockas till Stockholm och våra bostäder för att de kan vara sig själva här. Att kunna erbjuda ett hem åt unga människor från hela världen med olika kulturell bakgrund och därigenom möjliggöra deras livsval är något vi är otroligt stolta över, säger Mattias Carrass.

Det ligger i Stockholms studentbostäders uppdrag att förse studenter med studentbostäder, men också att främja social hållbarhet. Campusområdena ska vara platser där boende kan trivas, utvecklas och bygga relationer med andra studenter. Som en del av den sociala hållbarheten arrangerar stiftelsen olika sociala aktiviteter som konserter, konsttävlingar och padelturneringar på campus.

– Det är en del av vårt uppdrag att främja socialt utbyte mellan studenter och skapa levande campusområden där gemenskapen står i centrum, oavsett bakgrund eller livsstil. Genom olika aktiviteter som främjar social samvaro hoppas vi kunna bidra till ökad inkludering och ömsesidig respekt för mångfalden, inte minst för hbtq+-personer, säger Mattias Carrass.

Stockholm Pride arrangeras 29 juli till 3 augusti 2024

Stockholms studentbostäder hyllar Pride och mångfalden

Om Stockholms studentbostäder

Stockholms studentbostäder är med över 8 500 bostäder störst på studentbostäder i Sverige. Företaget, som har funnits i 65 år, förvaltar, förmedlar och bygger bostäder för studenter i Stockholm. Stockholms studentbostäder erbjuder allt från korridorsrum till studentettor och familjelägenheter i attraktiva lägen nära högskolor, universitet och Stockholms innerstad. Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation, SSCO.