Släck törsten i Helsingfors i sommar – här är de bästa barerna i den finska huvudstaden

Att Finland har en anrik dryckeskultur är vida känt, men visste du att landet även har en internationellt erkänd barscen? Under sommaren blomstrar Helsingfors barer, sommarklubbar och uteserveringar. Här hittar du åtta tips på grymma barer att läska sig på i sommar.

Släck törsten i tvättstugan på Bob's Laundry.
Släck törsten i tvättstugan på Bob's Laundry. Foto: Aleksi Koskinen – Visit Finland

1. Släck törsten i tvättstugan

Tänk om man kunde få en perfekt blandad drink, svängig musik, goda små snacks och minst sagt inspirerande inredning i tvättstugan? I Helsingfors är som bekant allt möjligt och på Bob’s Laundry smiter du in genom tvättstugan och finner prisade bartenders, olika slags underhållning och minnesvärda drinkar. Detta är ett ställe som du kommer att berätta om för alla dina vänner.

2. Öl, jazz och renässans på Bier Bier

Bier Bier är en väldigt ambitiös ölbar i en gammal renässanslokal på centrala men ändå mysiga Skillnadsgatan. Här är servicenivån över det vanliga, med bartenders som kommer att få dig att vilja flytta in för gott. 14 sidors ölutbud, livejazz och stammisstämning från första stund: bokat och klart?

3. Oförglömliga minnen på Goldfish

Goldfish är en sådan där bar som är svår att beskriva. Man behöver helt enkelt bara besöka stället själv. Det handlar om bra musik, kul stämning, kvalitetscocktails, men också mer än så. Är det röjigt, är det lugnt? Är det disco, är det kitch, är det elegant? Det är allt på en gång. Det vi däremot är säkra på är att du inte kommer att ångra ditt besök.

4. Öl, vibes och klubb på Helsingfors Bryggeri

Helsingfors Bryggeri hittar du sommarens hetaste innergård med DJ-sets, utebar, burgare och riktig somrig feststämning. Vad mer behöver man, om vi ska vara riktigt ärliga? Passar alla som gillar att ha kul!

5. Drinkar, musik och grill på Brasas svalkande innergård

På en dold innergård hittar du allt man behöver för en härlig sommarkväll: musik från bra DJ:s, goda drinkar och mat som grillas över öppen eld. Hit hittar främst trendkänsliga lokalbor, och kanske även du? Ett starkt tips om du besöker Helsingfors i sommar!

6. Livselexir och sagolik stämning på Viinibaari Apotek

Den här baren/matbaren är precis vad den heter: ett gammalt murrigt träigt och trångt apotek med originalinteriören kvar. Lägg därtill att den ligger på ett mysigt minitorg, har god mat och underbar stämning. Tveklöst ett måstestopp i Helsingfors.

7. Sommarens främsta barplats på Senatstorget

Med ikoniska domkyrkan som kuliss kan du här botanisera bland några av Helsingfors främsta restauranger och barer som under sommaren går samman och öppnar en stor sommarterass med trevligt utbud i de små salubodarna. Med aktörer som Pizzeria Via Tribunali, Sofia Helsinki och Valkoinen Sali bör du inte missa att både äta och dricka här! Kanske en svalkande vätskepaus när du upptäcker staden?

8. Röjig stämning eller svalkande brunch – besök Café Pacifico

Café Pacifico är ett bekant begrepp för Helsingforsbor, då de tidigare huserat en stor klubb i Berghäll. Nu har de kreativa ägarna, som alltid drar stor publik, öppnat ett nytt koncept i city: ett kombinerat lunchställe/gatuklubb/brunchterrass/restaurang/bar/konst. Här kan det mesta hända. Eftersom Café Pacifico ligger så pass centralt kommer du ändå att vara i närheten under ditt Helsingforsbesök, så du kan lika gärna gå förbi och kolla vad som händer.

Under sommaren blomstrar Helsingfors barer. Bob's Laundry är ett exempel.
Foto: Aleksi Koskinen – Visit Finland

Om Visit Finland

Visit Finland är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.