Svenskarna anser att arbetsgivaren inte gör tillräckligt för miljön

Mer än hälften av svenskarna, 56 procent, anser att deras arbetsgivare gör för lite för att främja klimat- och miljömässig hållbarhet – det visar en ny undersökning genomförd på uppdrag av ManpowerGroup. Knappt var tredje svensk, 30 procent, anser att arbetsgivaren gör tillräckligt. Kvinnor är betydligt mer kritiska än män.

ManpowerGroup Sverige

– De flesta vill jobba på en arbetsplats som delar ens egna värderingar, inte minst när det kommer till klimatet. En arbetsgivare som tydligt visar att de tar klimat- och miljömässig hållbarhet på allra största allvar bidrar inte bara till samhället, utan stärker även sitt arbetsgivarvarumärke, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Endast 30 procent av svenskarna anser att deras arbetsgivare gör tillräckligt för att främja klimat- och miljömässig hållbarhet. Det visar en ny undersökning bland 536 arbetande svenskar, genomförd på uppdrag av ManpowerGroup. 34 procent uppger att arbetsgivaren inte gör tillräckligt, medan 22 procent uppger att arbetsgivaren inte gör någonting över huvud taget.

Synen på arbetsgivarens hållbarhetsarbete skiljer sig åt mellan män och kvinnor, där män är betydligt mer positiva. 37 procent av männen anser att arbetsgivaren gör tillräckligt, medan motsvarande siffra bland kvinnor är 23 procent.

– Undersökningen visar att många svenska företag bör öka sitt hållbarhetsfokus, och att de kan bli bättre på att berätta om de bra saker de faktiskt gör. Samtidigt är det viktigt att även medarbetarna tar ansvar, och inte accepterar ett bristande hållbarhetsarbete. Ju fler som försöker påverka arbetsgivaren i rätt riktning, desto större och snabbare förändring, säger Mikael Jansson.

Företag har i dag möjlighet att få sina hållbarhetsmål validerade av Science Based Target Initiative, en metod för att hjälpa företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. SBTI är ett samarbete mellan FN:s initiativ Global Compact, WWF, det internationella naturresursinstitutet WRI och organisationen Carbon Disclosure Project. ManpowerGroups hållbarhetsmål att nå klimatneutralitet senast 2045 har varit validerade av SBTI sedan november 2021.

Tipslista: 3 frågor om hållbarhet att ställa under anställningsintervjun eller utvecklingssamtalet
Arbetsintervjun eller utvecklingssamtalet är ett bra tillfälle att ställa frågor om arbetsgivarens hållbarhetsarbete. Det kan både vara ett sätt att visa ditt eget engagemang och att ta reda på om ni delar viktiga värderingar. Här följer tre möjliga frågor:

1. Vilka är era största utmaningar, enligt er hållbarhetsrapport?
  2. Hur involverar ni medarbetarna i hållbarhetsarbetet?
  3. Jobbar ni aktivt med alla tre delar av ESG – miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet?

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes som en webbundersökning under april-maj 2024 av Reputation Leaders på uppdrag av ManpowerGroup. 993 svarande i åldern 18-65 år i Norge och Sverige deltog. Data viktas för att motsvara den arbetsföra befolkningen i varje land efter kön, ålder och region, och länderna är lika viktade. Totalt har 536 yrkesverksamma svenskar i åldrarna 18-65 svarat på följande fråga:

Synen på arbetsgivares klimatarbete ManpowerGroup Sverige

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2024 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för femtonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.