Var tredje svensk funderar på att byta jobb

Dela

Var tredje svensk, 34 procent, uppger att de överväger att byta jobb inom den närmaste framtiden. Framför allt är det unga och distansarbetare som är intresserade av att söka nytt arbete. Det visar ManpowerGroups nya globala undersökning Talent Barometer.

– Många väljer att stanna kvar på sina trygga jobb när arbetsmarknaden är osäker, så när ekonomin börjar vända uppåt kommer sannolikt allt fler söka sig vidare. Samtidigt tror jag att landets arbetsgivare har en stor möjlighet att locka sina medarbetare att stanna kvar genom att minska stressnivån och satsa på kompetens- och karriärutveckling, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Var tredje svensk, 34 procent, funderar på att byta jobb det närmsta halvåret. Det visar ManpowerGroups Global Talent Barometer, en undersökning bland drygt 12 000 arbetstagare i 16 länder, varav 532 arbetande svenskar. Bland personer i åldersgruppen 18–27 år, den så kallade generation Z, går 48 procent i tankar på att byta jobb – och lika hög är andelen bland de svenskar som främst arbetar på distans. Samtidigt visar undersökningen att endast 57 procent av svenskarna tror att chefen har deras bästa i åtanke vad gäller karriärmöjligheter. 

– Möjligheten att kunna lära nytt och växa i sin yrkesroll är en viktig motivationsfaktor. Tyvärr visar undersökningen att svenskarna upplever att de har sämre karriärmöjligheter hos sin arbetsgivare än man har i många andra länder. Arbetsgivare som vill behålla talang bör föra en aktiv och strukturerad dialog med sina medarbetare om hur de kan utvecklas och utbilda sig. En sådan dialog kan också bidra till att självförtroendet ökar och att medarbetarna känner större tillit till chefen, säger Mikael Jansson. 

I en global jämförelse kommer svenskarna först på plats 13 av 16 länder när medarbetarna svarar på om det finns tillräckliga karriärmöjligheter på deras arbetsplats. När faktorer som hälsa och välmående, jobbnöjdhet och självförtroende på jobbet vägs samman i undersökningen kommer Sverige på plats 10 av 16 länder.

Tre tips för att öka medarbetarlojaliteten:

  1. Satsa på utveckling och utbildning
    För att behålla talanger och bygga upp rätt kompetens är det viktigt att satsa på medarbetarnas utveckling. Tala med medarbetarna om vad de behöver för att nå sina karriärmål, samt vilken utveckling er organisation behöver idag och framöver. Möjlighet till utbildning och karriärutveckling på arbetstid ger inte bara motivation att stanna, utan stärker också verksamheten inför framtida utmaningar.

  2. Erbjud flexibla arbetsformer 
    Distansarbete har blivit allt vanligare, men behoven skiljer sig åt. Genom att erbjuda hybridarbete kan ni möta olika behov – men kom ihåg att distansarbete kräver att chefen tar en aktiv roll i att följa upp medarbetarens välmående och engagemang. Ni måste också hitta nya sätt att bygga kultur, gemenskap och säkerställa innovation. 

  3. Var transparent och tydlig
    Tydlig och transparent kommunikation är nyckeln till att undvika missförstånd och skapa förtroende. När medarbetare får klar och riktad information känner de sig mer delaktiga och engagerade. Det öppnar också dörren för dialog om både karriärmöjligheter och hur de bäst kan bidra till verksamheten.

Topplista: Global Talent Barometer 
(Sammanvägning av medarbetarnas nöjdhet inom frågor som ställdes inom kategorierna hälsa och välmående, jobbnöjdhet och självförtroende på jobbet.)
1. Nederländerna, 74 procent
2. Mexiko, 72 procent
3. USA, 72 procent
4. Kanada, 70 procent
5. Storbritannien, 69 procent
6. Polen, 69 procent
7. Tyskland, 68 procent
8. Australien, 68 procent
9. Schweiz, 67 procent
10. Sverige, 67 procent
11. Norge, 67 procent
12. Singapore, 66 procent
13. Spanien, 66 procent
14. Frankrike, 66 procent
15. Italien, 63 procent
16. Japan, 46 procent

Topplista: Karriärmöjligheter
(Andel som svarat ja på frågan ”Finns det tillräckligt många möjligheter till befordran eller flytt inom organisationen för att nå dina karriärsmål?”. Globalt snitt: 57 procent)
1. Singapore, 69 procent
2. Mexiko, 68 procent
3. Nederländerna, 64 procent
4. Kanada, 61 procent
5. USA, 61 procent
6. Polen, 60 procent
7. Tyskland, 60 procent
8. Frankrike, 57 procent
9. Storbritannien, 57 procent
10. Australien, 55 procent
11. Spanien, 55 procent
12. Italien, 53 procent
13. Sverige, 53 procent
14. Schweiz, 51 procent
15. Norge, 48 procent
16. Japan, 36 procent

Kontakter

Dokument

Länkar

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2024 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för femtonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Varannan svensk stressad på jobbet varje dag12.11.2024 07:55:00 CET | Pressmeddelande

Mer än varannan svensk, 53 procent, uppger att de känner sig stressade på arbetsplatsen varje dag. Det är över det globala genomsnittet, och högre än jämförbara länder som Norge, Tyskland och Nederländerna. I det totala indexet som sammanväger hälsa och välmående, jobbnöjdhet och självförtroende på jobbet kommer Sverige först på plats 10 av samtliga 16 länder. Det visar Global Talent Barometer, en ny undersökning från ManpowerGroup.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye