Sportbladet storsatsar – öppnar specialsajt med allt om OS
OS-bibeln är självklar. 16 journalister är på plats och hemmaredaktionen bemannad dygnet runt. Inför OS i Paris öppnar Sportbladet dessutom en specialsajt med allt och lite till för att ge läsare, tittare och lyssnare en unik upplevelse av spelen och säkra att hela Sverige är förberett när medaljstriderna avgörs.

På fredag anländer OS-facklan till invigningen i centrala Paris. Sen följer veckor av spänning, glädje, kamp, segrar och förluster. Sportbladets redaktion har förberett sig i månader för att ge läsarna allt det bästa från mästerskapet.
– Vi kommer att göra allt vi kan för att ta OS med oss till våra läsare. Oavsett var i världen de är, ska de känna att de är med oss i Paris, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Fundamentet i Sportbladets bevakning är en specialsajt skapad för OS.
Där kommer svenskarna att kunna följa OS och lätt navigera sig fram till allt de behöver: tider, datum och siffror.
De kommer att kunna följa tävlingarna i realtid, ta del av höjdpunkter och få medaljrapporter – och naturligtvis: de senaste uppdateringarna om Sveriges guldhopp, som Armand Duplantis, Sarah Sjöström, Daniel Ståhl, beachvolleyherrarna och handbollslagen.
Dessutom har Sportbladet skapat en widget för mobilen så att intresserade enkelt kan lägga till OS-schemat på startskärmen.
Centralt i Sportbladets bevakning är också OS-bibeln som kom ut med 164 sidor den 18 juli och säljs fram till 7 augusti.
– Med Sportbladets OS-bibel får läsarna järnkoll på OS. Det kryllar av medaljhopp och ögonblick som vi inte vill missa. Stor guide med alla tider och grenar – kryddat med intervjuer, krönikor, listor, reportage och alla svenska deltagare. OS-bibeln är den ultimata guiden i tv-soffan, säger redaktören Johan Larsson,
Nyhetsdesken på redaktionen i Stockholm är förstärkt dygnet runt under OS.
– Sportbladet ska vara nyhetsledande under OS. Våra användare kommer att bli guidade och inte missa något från spelen samt få journalistik och berättelser som dessutom går genom nyhetsbruset. Vi har maxat vår laguppställning både i Paris och på hemmaplan. Vi har dessutom Mats Wennerholm på plats som bevakar sitt nittonde OS, gissningsvis ett rekord för en svensk sportjournalist, säger Aftonbladets sportchef Magnus Herbertsson.
På plats i Paris kommer Sportbladet ha nyhetsreportrar, fotografer, tv-reportrar och krönikörer som Johanna Frändén, Marcus Leifby, Kristoffer Bergström och Patrik Brenning.
– Det känns som att Paris varit i stabsläge ett år nu. I en stad där det händer saker hela tiden, och väldigt lite väcker uppmärksamhet, står OS ut på ett sätt jag aldrig sett under snart femton år här. Det är det enda det pratas om. Går den spektakulära invigningen på Seine att genomföra? Blir floden badbar till simtävlingarna? Håller transporterna? Jag kommer täcka mina första olympiska spel omgiven av 15 betydligt mer OS-rutinerade rosa kollegor. Oj, vad jag längtar, säger Sportbladets mångåriga Paris-korrespondent Johanna Frändén.
Marcus Leifby kommer att skriva en OS-dagbok, Midnatt i Paris, där han ger sina analyser och perspektiv på spelen – allt för att hålla läsarna uppdaterad på det senaste.
Inför OS kommer tv-serien “Makoto testar” där Sportbladets Makoto Asahara utmanar några av Sveriges främsta olympier på just deras idrott, för att visa hur svårt det är och hur skickliga de faktiskt är.
Den dagliga nyhetspodden Sportbladet Daily får en ny touch och fokuserar helt på OS under spelens gång.
Sportbladets tittare kommer också att kunna ta del av höjdpunkter och tv-intervjuer med idrottarna backstage.
Här är Sportbladets OS-team
Krönikörer:
Mats Wennerholm
Kristoffer Bergström
Marcus Leifby
Patrik Brenning
Specialreportrar:
Johan Flinck (fokus handboll)
Andreas Käck (fokus friidrott)
Makoto Asahara (fokus unga läsare)
Pariskorrespondent:
Johanna Frändén
Nyhetsreportrar:
Linn Nordström
Per Bohman
Mattias Karlsson
Fotografer:
Pontus Orre
Jimmy Wixtröm
TV-reportrar:
Anna Rydén
Filip Lindfors
Ida Ynner Lagerkvist
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum