Så påverkar vädret vad vi dricker och äter

Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.

När solen skiner är Arlas recept på flädersaft och islatte särskilt populära törstsläckare. Foto Arla.

Arlas receptsidor lanserades 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. Varje dag besöker hundratusentals svenskar sajten för att släcka törsten och stilla hungern med recept som är framtagna och testade av Arlas receptkreatörer. Men vad de klickar sig in på varierar stort, utifrån säsong men också beroende på hur vädret är för dagen.

– Det är fascinerande att se hur vädret, från dag till dag eller till och med timme till timme, påverkar vad vi vill dricka och äta. Även om det kanske inte är förvånande att många söker svalka i solen och vice versa när det regnar, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig på Arla.se.

Flädersaft lockar extra i värmen

Under varma sommardagar vill vi helst släcka törsten med svalkande flädersaft. I juni i år har receptet fått i genomsnitt 6 000 besök per dag, flest av alla dryckesrecept. Och ju varmare det blir, desto mer vill vi dricka. För varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.

Även i matväg är det kallt som lockar när det blir varmare. Gubbröra och fransk potatissallad är två favoriter som ökar i popularitet i takt med att graderna stiger. Samtidigt svalnar intresset för varma och mustiga rätter som kålpudding och köttfärssoppa i hettan.

– Förutom att vi anpassar oss till värmen med kalla rätter ser vi också att lättlagad mat är mer populär under soliga dagar, då många nog hellre tillbringar tiden utomhus än i köket, säger Tony Fredriksson.

När regnet faller gör grytorna comeback

Svensk sommar är som bekant inte bara solsken och höga temperaturer, och när regnet smattrar mot fönsterrutorna kan en och annan gryta leta sig ner från hyllan och upp på middagsbordet igen. Under regniga dagar är det Arlas recept på nässelsoppa och salsicciapasta som får störst uppsving – med 8 respektive 6 procent fler besökare per regntimme.

Recept med störst procentuell ökning per grad när värmen stiger

1. Flädersaft: 39%
  2. Gubbröra: 25%
  3. Fransk potatissallad: 19%
  4. Islatte: 13%
  5. Grillad spetskål: 10%

Recept med störst procentuell minskning per grad när värmen stiger

1. Kålpuddning: −7%
  2. Köttfärssoppa: −7%
  3. Lingonsylt: −7%
  4. Blomkålssoppa: −6%
  5. Potatismos: −6%

Recept med störst procentuell ökning per timme av regn

1. Nässelsoppa: 8%
  2. Salsicciapasta: 6%
  3. Pulled beef: 5%
  4. Kardemummakakor: 4%
  5. Dadelbollar: 4%

Datan är baserad på antal besök på Arla.se från Stockholm mellan den 1 april och den 31 augusti 2022 och 2023, samt mellan den 1 april och den 30 juni 2024. Denna data har sedan jämförts med vädret i Stockholm under samma tidsperioder, vilket hämtats från vädertjänsten OpenWeather.