Så påverkar vädret vad vi dricker och äter
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Arlas receptsidor lanserades 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. Varje dag besöker hundratusentals svenskar sajten för att släcka törsten och stilla hungern med recept som är framtagna och testade av Arlas receptkreatörer. Men vad de klickar sig in på varierar stort, utifrån säsong men också beroende på hur vädret är för dagen.
– Det är fascinerande att se hur vädret, från dag till dag eller till och med timme till timme, påverkar vad vi vill dricka och äta. Även om det kanske inte är förvånande att många söker svalka i solen och vice versa när det regnar, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig på Arla.se.
Flädersaft lockar extra i värmen
Under varma sommardagar vill vi helst släcka törsten med svalkande flädersaft. I juni i år har receptet fått i genomsnitt 6 000 besök per dag, flest av alla dryckesrecept. Och ju varmare det blir, desto mer vill vi dricka. För varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Även i matväg är det kallt som lockar när det blir varmare. Gubbröra och fransk potatissallad är två favoriter som ökar i popularitet i takt med att graderna stiger. Samtidigt svalnar intresset för varma och mustiga rätter som kålpudding och köttfärssoppa i hettan.
– Förutom att vi anpassar oss till värmen med kalla rätter ser vi också att lättlagad mat är mer populär under soliga dagar, då många nog hellre tillbringar tiden utomhus än i köket, säger Tony Fredriksson.
När regnet faller gör grytorna comeback
Svensk sommar är som bekant inte bara solsken och höga temperaturer, och när regnet smattrar mot fönsterrutorna kan en och annan gryta leta sig ner från hyllan och upp på middagsbordet igen. Under regniga dagar är det Arlas recept på nässelsoppa och salsicciapasta som får störst uppsving – med 8 respektive 6 procent fler besökare per regntimme.
Recept med störst procentuell ökning per grad när värmen stiger
- Flädersaft: 39%
- Gubbröra: 25%
- Fransk potatissallad: 19%
- Islatte: 13%
- Grillad spetskål: 10%
Recept med störst procentuell minskning per grad när värmen stiger
- Kålpuddning: −7%
- Köttfärssoppa: −7%
- Lingonsylt: −7%
- Blomkålssoppa: −6%
- Potatismos: −6%
Recept med störst procentuell ökning per timme av regn
- Nässelsoppa: 8%
- Salsicciapasta: 6%
- Pulled beef: 5%
- Kardemummakakor: 4%
- Dadelbollar: 4%
Datan är baserad på antal besök på Arla.se från Stockholm mellan den 1 april och den 31 augusti 2022 och 2023, samt mellan den 1 april och den 30 juni 2024. Denna data har sedan jämförts med vädret i Stockholm under samma tidsperioder, vilket hämtats från vädertjänsten OpenWeather.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Efter TikTok-boomen – rekordår för KESO©-fabriken17.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efterfrågan på KESO© och cottage cheese är större än någonsin, såväl nationellt som globalt. Och mejeriet i Falkenberg, som förser både Sverige och stora delar av Europa med cottage cheese, har svarat upp. Redan i november slog anläggningen sitt tidigare produktionsrekord från 2021, när man passerade 21 000 ton cottage cheese.
Arla Vimmerby nu 30 procent mer energieffektivt13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Arlas 20-årsjubileum i Vimmerby är mjölkpulverfabriken nu 30 procent mer energieffektiv. Det är resultatet av ett nära samarbete med energipartnern Adven som inleddes 2021, som även gjort anläggningen helt fossilfri. Efter flera genomförda projekt skördar det bondeägda företaget nu frukten i form av minskade kostnader och sänkta koldioxidutsläpp.
Pension för lussekatten?12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lussekatt, lussebulle, saffransbulle eller djävulskatt? Kärt barn har många namn, och en ny undersökning på Arla.se visar att Sverige är delat. En sak är dock säker – det saffransgula bakverket har en självklar plats i det svenska jul- och luciafirandet.
Arla i Di: Kom igen Kristersson och Kullgren!3.12.2024 09:59:07 CET | Pressmeddelande
Arla efterlyser i dag regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi på Di Debatt. Sverigechefen Cecilia Kocken skriver att det nu är dags för hela regeringen att sätta fart. Artikeln publicerades hos Dagens industri i dag. Den kan också läsas nedan.
Mjölkpriset till bönderna fortsätter att klättra29.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
För åttonde månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Ersättningen ökar i december med 11,4 öre per kilo för konventionell mjölk och 22,8 öre per kilo för ekologisk.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum