Silver för Sverige i mixed vid U21-VM i bowling

Sverige tar silver i mixed i U21-VM. Sydkorea drog det längsta strået i finalen på hemmaplan i Incheon och vann med 2-1 i serier över blågult.

Sverige tar silver i mixed vid U21-VM i bowling.
Sverige tar silver i mixed vid U21-VM i bowling. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Sverige med Maja Engberg, Nora Johansson, Carl Eklund och Robin Ilhammar hade avancerat till torsdagens final i mixed efter semifinalseger igår över Tjeckien. I semifinalen vände de och vann med 2-1 i serier. Idag såg de ut att kunna vara på väg att göra samma bedrift igen. De förlorade den första serien mot Sydkorea med 248-192 men kom tillbaka i den andra serien och tog hem den med 236-201. Men Sverige lyckades inte fullborda vändningen den här gången och Sydkorea var starkast i den avgörande serien. Hemmanationen vann den tredje serien med 267-219 och det blev silver för Sverige. Nora Johansson, Carl Eklund och Robin Ilhammar tar därmed sitt andra raka silver i mixed i U21-VM-sammanhang. 2022 blev det finalförlust mot Singapore vid U21-VM i Helsingborg.

Tidigare idag tog även Carl Eklund silver i herrarnas singel. Eklunds silver betyder att han tar medalj i singel för andra U21-mästerskapet i rad.

Kl 09.10 svensk tid idag spelar Maja Engberg och Nora Johansson final i damernas dubbel. De ställs mot Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA.

Sveriges lag i mixed
Maja Engberg, klubb Team X-Calibur BK, Partille