KO stämmer företaget och personen bakom DinBilGaranti
Det ser ut som en förlängning av bilens garanti, och många betalar. Men Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nu ett företag och personen bakom för vilseledande marknadsföring.
I flera år har bilägare fått brev med påpekande att garantin på bilen löper ut och ett inbetalningskort för att förlänga den. Många har betalat i tron att det varit ett utskick från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag. Men företaget bakom varumärket DinBilGaranti, European Warranties Ltd, har inget med vare sig de etablerade försäkringsbolagen eller bilföretag att göra. Utskick, betalningar och fakturering hanteras av Avendo Distribution AB.
På varningslistan
European Warranties Ltd finns sedan mer än ett år tillbaka på Konsumentverkets varningslista eftersom bolaget inte har gått att få tag på. Myndigheten har hittills tagit emot över 1 000 anmälningar och de fortsätter att komma in. Det svenska företaget Avendo hävdar att det inte har något med utskicken göra, men KO är av en annan uppfattning.
Enligt marknadsföringslagen måste det tydligt framgå vad som är reklam. Om utskicket har ett inbetalningskort med måste det vara extra tydligt att det inte är en faktura, utan bara ett reklamutskick. Redan på kuvertet ska det framgå att det rör sig om reklam.
Känner sig lurade
– Utskicken från DinBilGaranti är utformade så att mottagaren riskerar att uppfatta det som en faktura från ett företag där man redan är kund. Anmälningarna till myndigheten vittnar också om att många känner sig lurade och har betalat i tron att brevet var från det egna försäkringsbolaget eller bilmärkets företag, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO.
KO anser att Avendo och personen bakom företaget har medverkat till att lura konsumenter genom den marknadsföring som skett och att de därför ska förbjudas av domstol att fortsätta med marknadsföringsmetoderna. KO vill att domstolen också tar med ett vite, en summa som företaget och personen bakom kan dömas att betala om de bryter mot förbuden.
Kontakter
Kontakt för medierna: Processråd Johanna Nyblom genom Konsumentverkets presstjänst på 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum