SBAB sänker samtliga bolåneräntor

SBAB sänker 3-månadersräntan med 0,15 procentenheter vilket ger en listränta på 4,62. Samtidigt sänker SBAB även samtliga bundna bolåneräntor med ett till tio års bindningstid med mellan 0,10 och 0,25 procentenheter. Det ger exempelvis en listränta på den 2-årig räntan om 4,01 (-25). Förändringarna träder i kraft idag tisdag den 23 juli.

Det är SBAB:s ambition att agera transparent i räntesättningen och ha en följsamhet mellan bolåneräntor och upplåningskostnader och samtidigt ta hänsyn till konkurrenssituationen på marknaden. Med anledning av fortsatt sjunkande upplåningskostnader sänker nu SBAB listräntan för samtliga bindningstider med mellan 0,10 - 0,25 procentenheter.

– Vi vet att de senaste årens ränteuppgångar medfört en hård belastning för många hushåll. Därför är det glädjande att vi åter igen kan sänka bolåneräntorna. SBAB har under året successivt sänkt bolåneräntorna, och nu har vi möjlighet att göra det igen. Vi gjorde en sänkning på bundna lån 1 - 5 år i början av juli och denna gång sänker vi över hela linjen. Vi är inne i en period med sjunkande räntor och vi är måna om att våra kunder skall få ta del av detta, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är enkel. Någon komplicerad och tidskrävande förhandling om bolåneräntan finns inte. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån från och med tisdag den 23 juli.

Besök gärna www.sbab.se för mer information om SBAB, bolån och sparande.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner,bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 291 000 och 652 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2024). Antal medarbetare (FTE) är 1 008. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Marginellt fall i bostadspriserna i september2.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna föll med 0,1 procent i september i Sverige som helhet. Det var dock en tudelad bild. Villapriserna sjönk med 1,1 procent medan lägenhetspriserna steg med 1,7 procent. Villapriserna sjönk i fyra av sex regioner medan lägenhetspriserna steg i fyra av sex. Rensat för säsong och andra tillfälliga effekter steg bostadspriserna för Sverige som helhet med 0,7 procent – lägenhetspriserna med 1,1 procent och villapriserna med 0,6 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för september.

Mäklarna: Jämnt skägg mellan stigande och oförändrade bostadspriser fram till årsskiftet30.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är i princip jämnt skägg bland mäklarna i tron på stigande respektive oförändrade bostadspriser under årets sista kvartal. 48 procent tror på stigande priser och 47 procent på oförändrade. 6 procent av mäklarna tror på sjunkande priser. Prisoptimismen är lite större för villor än för bostadsrätter. En stor majoritet av mäklarna tror att det redan stora utbudet kommer att fortsätta att öka både för bostadsrätter och villor. Detta trots att även efterfrågan samtidigt bedöms öka. De flesta mäklarna tror att Riksbankens sänkningar av styrräntan kommer att öka aktiviteten på bostadsmarknaden snarare än bostadspriserna. Detta enligt SBAB:s Mäklarbarometer för årets fjärde kvartal.

Var tredje ung vuxen får ekonomiskt stöd av sina föräldrar25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En av fyra saknar helt ekonomisk krockkudde. Dessutom är det fler som sparar mindre nu än för ett halvår sedan jämfört med dem som sparar mer. Unga har dragit ner sparandet mer än andra. Var fjärde person mellan 18–29 år säger att de sparar mindre nu jämfört med för ett halvår sedan. Var tredje person i samma åldersgrupp uppger också att de har fått ekonomiskt stöd av sina föräldrar under det senaste halvåret. Detta visar SBAB:s undersökning Spartempen.