Storm Lucky Larsen Masters närmar sig - världens bästa bowlare gör upp om titeln i Helsingborg

Det är knappt en månad kvar tills det är dags för Storm Lucky Larsen Masters i Helsingborg. För andra året i rad har tävlingen PBA-status.
– Det känns fantastiskt att vi får ta emot världens bästa bowlare igen, säger Patrick Backe som driver Olympia Bowling.

Storm Lucky Larsen Masters närmar sig och spelas den 23 augusti till 1 september. För andra året i rad har tävlingen PBA-status.

Årets upplaga av Storm Lucky Larsen Masters spelas den 23 augusti till 1 september. För andra året i rad är tävlingen en del av den amerikanska proffstouren PBA. Det råder full fart på förberedelserna för arrangörsstaben med Martin Larsen, Patrick Backe och Daniel Rönnbäck i spetsen.
– Allt intensifieras ännu mer nu när det verkligen närmar sig. Det kommer bli mycket jobb de kommande veckorna men vi är i bra fas, säger Patrick Backe.

Martin Larsen som profilerar tävlingen med sitt namn samt är sportsligt ansvarig för SLLM är också laddad inför arrangemanget.
– Det känns spännande att det närmar sig. Tävlingen är något man ser fram emot hela året och vi hoppas att allt ska klaffa på ett bra sätt, säger Martin Larsen.

Förra året vann den amerikanske stjärnspelaren AJ Johnson tävlingen efter finalseger över Jesper Svensson. Johnson och Svensson kommer inta banorna i Olympia Bowling i år igen för att kämpa om titeln och de får sällskap av många PBA-proffs samt flera av Europas bästa spelare.
– Startfältet känns ännu lite starkare i år. Anthony Simonsen kommer tillbaka, likaså Kyle Troup. EJ Tackett kommer för första gången vilket är väldigt roligt. Sedan har vi Sean Rash, Andrew Anderson, Kent Marshall och Tom Hess med flera. På damsidan kommer bland annat Verity Crawley, Danielle McEwan och Stephanie Zavala, säger Patrick Backe.
Hur känns det att alla dessa spelare kommer till Helsingborg?
– Det känns fantastiskt. Det visar på att vi gör något bra och att proffsen gillar det då så många återvänder till oss.

Den totala prissumman i tävlingen har i år höjts till 1 312 000 och segraren vinner 160 000 kronor.
– Det är mycket för en tävling i Europa men inte jämfört med de andra PBA-tävlingarna. Vi försöker dock även erbjuda andra värden och att det ska bli en härlig upplevelse för spelarna i Helsingborg, säger Patrick Backe.

Vid sidan av tävlingen genomförs flera event och aktiviteter. Onsdagen den 28 augusti arrangeras bland annat en golftävling och på kvällen samma dag spelas finalen av SLLM 1 Lane Doubles by boxer. Kvalet har spelats under våren och åtta dubbelpar har avancerat till finalen där de får spela med ett PBA-proffs i 3-manna.
– Det kommer bli en riktig bowlingfest på onsdagskvällen och vi hoppas att många kommer till hallen.

Patrick Backe är tacksam över samarbetet som de har med Helsingborgs Stad och Helsingborg Convention & Event Bureau.
– Vi har ett fantastiskt bra samarbete och det är väldigt roligt att de vill stötta och vara en del av våra arrangemang. De ser att våra event genererar turism och fina värden till Helsingborg som stad och är taggade på fler bowlingarrangemang framöver, säger Patrick Backe.

Anmälan är öppen till tävlingen och staben vill gärna se fler svenska spelare i startlistan.
– Det är lite färre svenska spelare som har anmält sig än så länge jämfört med förra året och vi hoppas att många passar på att ta chansen på hemmaplan. Det är säkert så att man avvaktar lite med anmälan så här i semestertider när det är mycket annat på gång men nu är det hög tid att anmäla sig, säger Patrick Backe och får medhåll av Martin Larsen.
– Förhoppningen är att tävlingen ska bli en boost för svensk bowling. Vi hoppas att många svenska spelare tar chansen att spela på hemmaplan och det här är en ypperlig möjlighet att få möta de bästa spelarna i världen. En häftig upplevelse och utmaning. Sedan är såklart prispengarna en annan faktor. Om man kvalar in till tävlingen så har man säkrat prispengar.

I Storm Lucky Larsen gäller samma klotregler som vid övriga PBA-tävlingar. Kloten får inte vara mjukare än 78D vilket innebär att bland annat Purple Hammer är förbjuden att spela med.
– Det har varit en stor debatt kring uretanbollarna de senaste åren i världsbowlingen. PBA har kommit fram till att de inte tycker att man inte ska kunna dra så stora fördelar av ett specifikt klot och ser till rättvisan i spelet, säger Martin Larsen.

Storm Lucky Larsen Masters kommer att sändas på tävlingens Youtube-kanal och är tillgängligt för alla utan någon kostnad.
– På så sätt hoppas vi att det blir många tittare och vi är tacksamma om så många som möjligt går in och prenumererar på vår kanal. Vi planerar även för en större finalproduktion, säger Martin Larsen.

Mer info:  https://www.luckylarsen.se/

SLLM Youtbuekanal: https://www.youtube.com/@stormluckylarsenmasters

Jesper Svensson blev tvåa i förra årets tävling.
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Förra årets segrare AJ Johnson.
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Förra årets finalister Jesper Svensson och AJ Johnson.
Foto: Svenska Bowlingförbundet
Arrangörstrion Martin Larsen, Patrick Backe och Daniel Rönnbäck.
Foto: Svenska Bowlingförbundet

Maja Engberg och Nora Johansson vann VM-guld i dubbel - 3 medaljer för Sverige i U21-VM19.7.2024 07:31:45 CEST | Pressmeddelande

Nora Johansson och Maja Engberg vann igår guld i dubbel vid U21-VM i bowling. I finalen besegrade de Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA med 2-0 i serier. Sverige tar tre medaljer vid U21-VM i Incheon, Sydkorea, och efter två finalförluster tidigare under torsdagen så avslutades mästerskapet på bästa sätt för Sverige. – Det var ett väldigt efterlängtat guld, säger Nora Johansson.