Tuff start för Vilma och Rebecca i vindfattig OS-premiär

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler (49erFX) och Johanna Hjertberg (Vindsurfing) var först ut av svenskarna när de olympiska seglingarna drog i gång på söndagen i Marseille. Mycket lätta vindar präglade dagen, där Vilma och Rebecca fick en tuff start och ligger på 13:e plats i totalen.

Foto: World Sailing

Första racet släpptes i väg något försenat i en vind på cirka 4 m/s. Och resten av eftermiddagen minskade vinden efterhand för att vara nere på 2-3 m/s i dagens tredje och sista race i 49erFX.

Vilma och Rebecca, som trivs bäst i lite blåsigare förhållanden, fick serien 14-6-15. Ett race får räknas bort, vilket betyder att de har 20 poäng totalt.

– Det var en tuff start, med riktigt lätta vindar, men ändå jämna så inte så många chanser till comeback. Vilma och Rebecca gjorde några missar som blev dyrbara, till exempel vid första kryssmärket i dagens första race när de fastnade i ett mindre bra spår på layline in mot märket. Likaså kom de efter direkt i tredje starten när vinden vred kraftigt så att man direkt sträckte mot märket för babords hals och de hamnade bakom, säger förbundskapten Magnus Grävare och fortsätter:

– Däremellan gick de fort och seglade bra. Men det gav inte utdelning resultatmässigt på vad som upplevdes som en bra prestation. Men nu är debuten gjord och vi är optimistiska inför morgondagen.

I topp ligger de regerande världsmästarna Odile van Aanholt/Annette Duetz, Nederländerna, som vann två av dagens race och blev femma i ett. Tvåa är hemmaseglarna Sarah Steyaert/Charline Picon, Frankrike, som var tvåa i dagens samtliga tre race.

Nio race återstår för de 20 besättningarna i 49erFX innan allt ska avgöras i medaljfinalen, torsdag 1 augusti, där de tio bästa seglar om medaljerna och dubbla poäng står på spel.

I vindsurfing, iQFOiL, var det planerat för fyra race på söndagen. Arrangören släppte i väg seglarna en gång runt kl. 13. Men det racet avbröts och några timmar senare kom beskedet att det inte skulle bli någon segling för vindsurfarna i de lätta vindarna. Johanna Hjertberg får därmed vänta ytterligare en dag (minst) på sin OS-premiär.