Vilma och Rebecca trea inför OS-finalen i 49erFX

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler bjöd på strålande segling i två av onsdagens tre race i 49erFX. Det tredje blev något tuffare för svenskorna som ligger kvar på bronsplats – men de har minskat avståndet rejält upp till Nederländerna och Frankrike som ligger före. Nu återstår endast ett finalrace.

Rebecca Netzler och Vilma Bobeck. Foto: World Sailking

– Det känns bra. Vi hade våra favoritförhållanden idag och vi hade en otrolig båtfart i de två första racen. I det andra gick det något tyngre, annars är vi väldigt nöjda, säger Vilma.

Det första och det andra racet dominerade svenskorna från start till mål och vann båda i stor stil. I det tredje kom de i väg sämre, fick ett straff och tvingades sedan jaga en bit bak i fältet under hela racet, där de slutade på 18:e plats.

Inför dagens tre race var svenskorna 22 poäng efter Odile van Aanholt/Annette Duetz, Nederländerna och 18 poäng efter Sarah Steyaert/Charline Picon, Frankrike. Nu är avståndet sju poäng till fransyskorna och fem till nederländskorna.

– Det är häftigt att vi klättrat så bra de senaste två dagarna, säger Rebecca om det faktum att de låg på tolfte plats efter halva tävlingen.

I torsdagens final, där de tio främsta i klassen gör upp om medaljerna, står dubbla poäng på spel. Det betyder att Vilma och Rebecca inte bara måste vara före de som är på guld- och silverplats just nu. De måste ha tre båtar mellan sig och nederländskorna och fyra mellan sig och fransyskorna för att avancera.

Samtidigt jagar norskorna på fjärde plats – endast två poäng efter svenskorna.

Väderprognosen för torsdagen lovar liknande förhållanden och lika mycket vind som på onsdagen. Finalen är planerad att starta kl.15:43.

Foto: World Sailing