Fem omkom i olyckor vid järnvägsövergångar
Under 2023 inträffade 32 allvarliga olyckor vid järnvägsövergångar, som också kallas plankorsningar. Problemet är störst inom tätort, för gående, och för fordon i oskyddade plankorsningar utanför tätort. Över hälften av Sveriges cirka 6 500 järnvägsövergångar saknar fortfarande säkerhetsanordningar.
Efter flera uppmärksammade olyckor år 2019 uppdrog regeringen åt Trafikverket att öka säkerheten vid järnvägsövergångarna. Då hade också allvarliga säkerhetsbrister uppdagats. I samband med detta noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Fem år senare har bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler.
– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Som en följd av regeringsuppdraget 2019 såg Trafikverket över säkerheten vid 1 000 plankorsningar, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. Under 2023 åtgärdades 14 av dessa övergångar. Tidigast 2029 beräknas de prioriterade korsningarna vara åtgärdade.
– Trafikverkets vanligaste metod är tyvärr att helt enkelt stänga av järnvägsövergången och låta trafiken ta en annan, ofta betydligt längre, väg. Lantbrukare och andra landsbygdsbor får sämre mobilitet när deras överfart tas bort. Vi ska givetvis inte ha kvar farliga järnvägsövergångar, men vi vill se att de åtgärdas med skyddsanordningar, säger Tony Gunnarsson.
Utöver de särskilt utpekade korsningarna återstår alltså fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar. Dessutom finns andra brister vid överfarterna. Magasinsträckan, utrymmet för tillfälligt stillastående vägfordon före eller efter korsningen, är ibland inte tillräckligt lång. Detta gör att fordon riskerar att bli stående i korsningsområdet vid köbildning.
På många ställen löper också bilvägen parallellt med järnvägen för att sedan övergå i en skarp sväng mot järnvägen. Detta kan leda till riskabla överfarter, särskilt vid halka eller dålig sikt.
– Säkra järnvägsövergångar är viktigt för både tåg- och vägtrafikens säkerhet. Vi vill se förnyade satsningar på säkerheten även i befintlig järnvägsinfrastruktur, inte bara vid nya järnvägssatsningar. Det behövs fler planskilda korsningar, breddade kurvor och överfarter samt fler bommar och bättre siktröjning, säger Tony Gunnarsson.
År | Antal allvarliga plankorsningsolyckor | Antal omkomna i plankorsningsolyckor* |
2015 | 28 | 5 |
2016 | 29 | 4 |
2017 | 28 | 6 |
2018 | 39 | 2 |
2019 | 34 | 7 |
2020 | 24 | 0 |
2021 | 34 | 10 |
2022 | 20 | 4 |
2023 | 32 | 5 |
* suicid exkluderat.
Statistik från Trafikverket.
Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:
- Alla passager över plankorsningar innebär en risk.
- Respektera bommar och rödljus om sådana finns.
- Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst.
- Stanna aldrig på spåret.
- Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg.
- Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning.
- Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.
Se förteckning över de farligaste järnvägsövergångarna, i SVT:s granskning från tidigare i år: Sveriges farligaste järnvägsövergångar | SVT Nyheter
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
Vilt ett växande trafikproblem2.9.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet viltolyckor ökade med över 10 procent under årets första halvår jämfört med 2023. I år finns därför anledning att vara extra uppmärksam när vi går in i olyckornas högsäsong. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas under hösten jämfört med sommarmånaderna.
Var tredje kör för fort utanför skolor14.8.2024 07:10:00 CEST | Pressmeddelande
Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.
Så undviker du parkeringsböter6.8.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
I Sverige finns det flera vanliga misstag som bilförare gör när de parkerar, vilket ofta leder till parkerings- eller kontrollavgifter. Olle Haglund, jurist vid Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, delar med sig av de fyra vanligaste misstagen som rapporteras till organisationens juridiska rådgivning.
Illa genomtänkt skrotpremie – risk för obefintlig miljövinst26.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari meddelade på torsdagen att regeringen beslutat att införa en tillfällig premie från och med 20 augusti. Premien ska gälla för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Förslaget har fått kritik från Riksförbundet M Sverige som menar att reformen är missriktad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum