Småkronorna spelar Hlinka Gretzky Cup i Edmonton, Kanada, 5 augusti – 11 augusti

Thomas Paananen, Förbundskapten för Team 18, har idag presenterat truppen som ska representera Sverige i Hlinka Gretzky Cup, som spelas i Edmonton, Kanada 5 augusti – 11 augusti.

Resan till Kanada har föregåtts av ett fem dagar långt läger på Bosön samt i Enköping. 46 spelare var kallade, en trupp som nu har bantas ned till 22 spelare.

– Vi har haft väldigt bra dagar i Enköping, där många spelare har visat att konkurrensen kring platserna kommer vara väldigt tuff den här säsongen. Det gör mitt jobb lite tuffare, men det är också stimulerande för både ledarstab och trupp att det är på det sättet, säger Thomas Paananen.

Thomas basade över 07-kullen redan under förra säsongen, då som förbundskapten för Team 17-landslaget. Han har därmed väldigt god kunskap om truppens styrkor.

– Jag tycker att den här årskullen innehåller många väldigt intressanta spelare, där vi har både offensiv- och defensiv spets. För mig handlar det om att identifiera vilka individer som kan spela en viss roll, utifrån hur vi vill komponera laget. Det känns som att det laget vi åker med till Kanada har potential att ta sig an alla de olika scenarier som kan uppstå.

Hlinka Gretzky Cup är en årlig turnering som har avgjorts sedan 1991, och sedan 2018 avgörs den vartannat år i Europa (Tjeckien och Slovakien) och vartannat år i Kanada. I och med att årets U18-VM avgörs i USA i april ser Thomas den som nyttig erfarenhet att redan nu få spela på liten rink.

– Jätteviktigt att vi tidigt på säsongen får åka över till Nordamerika och matcha mot de andra nationernas toppspelare. Dels för att se vart vi står just nu, dels för att vi vet att säsongens huvudmål U18-VM spelas på liten rink i USA. Den här turneringen är på många sätt viktig i erfarenhetsbyggandet inför resten av säsongen, och en erfarenhet som killarna kommer ha med sig även längre fram.

Sverige kommer inför turneringen att spela en landskamp mot Finland. I turneringen tillhör Sverige grupp A, som också består av Slovakien, Schweiz och Kanada.

Truppen

25. Victor Klingsell, Skellefteå AIK
26. Eric Nilson, Djurgårdens IF
28. Gustav Hillström, Brynäs IF