Premiär för eldrivna Audi A6 e-tron. Ny standard med aerodynamisk design och lång räckvidd.

2021 premiärvisades Audi A6 e-tron concept på Auto Shanghai - föregångaren till en hel familj av innovativa elbilsmodeller. Nu lanseras Audi A6 e-tron både som Sportback och Avant. Som den andra modellen på PPE-plattformen bjuder den på välkända produktstyrkor som prestanda, räckvidd, effektivitet och laddning. Den är också plattformens första modell med lågbyggt chassi. Exteriören är kraftfull, sportig och perfekt i proportionerna. Den digitala och ombonade interiören är utformad utifrån Audis nya designfilosofi. A6 e-tron erbjuds också med många innovativa funktioner, som andra generationens virtuella ytterbackspeglar, panoramaglastak som blir transparent med en knapptryckning och belysta ringar bak. A6 e-tron performance och S6 e-tron kan beställas som Sportback och Avant från september 2024. Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance i Proline-version och 1.157.200 kr för Audi S6 Sportback e-tron med ett Avant-tillägg på 20.000 kr.

Världspremiär för Audi A6 e-tron och S6 e-tron,  båda versionerna erbjuds som Sportback och Avant
Världspremiär för Audi A6 e-tron och S6 e-tron, båda versionerna erbjuds som Sportback och Avant

”A6 e-tron är den första helt eldrivna Audi-modellen som finns som Sportback och Avant”, säger Gernot Döllner, VD för AUDI AG. "Den iögonfallande designen möjliggör den bästa aerodynamiken i modellprogrammet och därmed högre effektivitet. Den kommer att skapa entusiasm för e-mobilitet med sin räckvidd på långt över 700 kilometer och enastående kördynamik."

Exteriören: elegant och progressiv

Karossens rena design fokuserar på dynamik, progressivitet och elegans. Varselljusens smala design och den breda kylargrillen får A6 e-tron att se låg och bred ut på vägen.

En svart mask omger den slutna och inverterade Singleframe-grillen, som är särskiljande för e-tron-modellernas designspråk. Huvudstrålkastarna och andra funktionella element, som ADAS-sensorerna (Advanced Driver Assistance System) och luftintagen, är integrerade i den mörka masken och döljer dem väl.

Den dynamiska taklinjen hos A6 e-tron vilar på en kraftfull bas med låg markfrigång. De fyra hjulen är markerade genom muskulösa och skulpterade linjer som framhäver quattrodriften, vilket är en central del av Audis design-DNA. Som hjärtat i bilen framhävs batteriet av ett svart dekorinlägg i tröskelområdet som ger A6 e-tron ett lågt, slankt och dynamiskt utseende från sidan. Även Avant-modellen har av en flack taklinje med brant lutning vid D-stolpen. En ny list i aluminiumoptik längs A-stolpen till takspoilern skapar en distinkt design med hög igenkänningsfaktor.

Bakpartiet förmedlar en blandning av sportig elegans och kraft. Den genomgående och tredimensionella ljuslisten är en tydlig igenkänningsfaktor. Bakpartiet på Sportback har en markerad spoilerkant och diffusor som förstärker den sportiga profilen.

Audi A6 e-tron levereras med 20”-fälgar för Proline och 20-tums femekrade tripodfälgar i grafitgrått till S-line. 19-tumsfälgar utformade som aerofälgar, finns även som tillval. S6 e-tron levereras med 20-tumsfälgar med attraktiva fälgar på upp till 21 tum som tillval. Totalt finns nio designvarianter – från sportig till elegant – att välja mellan, varav sex från Audi Sport.

Exteriören hos Audi A6 e-tron skiljer sig åt mellan Proline, S line och S-modell. Upp till åtta exteriörfärger finns tillgängliga vid lanseringen, inklusive standardfärgen magnetgrå solid samt metallic-lackerna glaciärvit, tyfongrå, mytsvart, plasmablå och malpeloblå. Daytonagrå pärleffekt och siambeige metallic är exklusiva för S line-varianten och S-modellen.

Klassbäst: imponerande aerodynamik

Lågt luftmotstånd är en viktig del av Audis framgångshistoria med aerodynamiska föregångare som Audi 100 (C3) och Audi 80 (B3). Det legendariskt låga cw-värdet hos den tredje generationen av Audi 100 gjorde att den fick epitetet ”världsmästare i aerodynamik i alla klasser”. Med ett cw-värde på 0,30 överträffade Audi sina konkurrenter 1982 – ett värde som stod sig i många år.

Idag skriver Audi A6 e-tron ett nytt kapitel i denna framgångssaga. Den sportiga designen hos nya Audi A6 e-tron bidrar till den utmärkta aerodynamiken och ger ett exceptionellt lågt cw-värde på 0,21 för Sportback, vilket gör den till den bästa Audin någonsin när det gäller aerodynamik och den mest aerodynamiska bilen i hela VW-koncernen. A6 Avant har också ett mycket bra cw-värde på 0,24, vilket gör den till en av de bästa i sitt segment.

Fronten är aerodynamisk med luftintag som optimerar luftflödet. Dessutom finns ett reglerbart kylluftintag under Singleframe-grillen som ser till att luftströmmen kan flöda med minimala förluster. Även underredet spelar en viktig roll i aerodynamikkonceptet genom hög tätningsgrad och små optimeringar av olika komponenter, bl.a. anpassade hjulspoilers framför framhjulen. En bred och aerodynamiskt optimerad diffusor ger en optimal balans mellan lyftkraften på bakaxeln och cw-värdet. A6 Avant är även utrustad med en extra spoiler på diffusorn och aero-element på sidorna som optimerar luftflödet. Den låga takkantspoilern bidrar även till att luftflödet optimeras bakom bilen och förbättrar aerodynamiken.

Aerodynamikkonceptet omfattar även optimering av fälgarna. Bland annat erbjuds en 21-tums aerofälg med kåpor i konstmaterial. De virtuella ytterbackspeglarna (tillval) är beprövade och finns redan till Audi Q8 e-tron. I Audi A6 e-tron lanseras den andra generationen som även är elinfällbara. De kompakta kamerorna har en strömningsoptimerad form, vilket minskar luftmotståndet.

Innovativ belysningsteknik med levande känsla

Med nya Audi A6 e-tron understryker Audi sin ledande roll inom belysningsdesign och teknik – en viktig del av Audis DNA. Strålkastarna och bakljusen har en tredimensionell design och digitala ljussignaturer som förenar den fysiska och digitala världen. I fronten erbjuds digitala varselljus med LED-teknik som standard från och med Proline och baktill erbjuds 2:a generationens digitala OLED-baklyktor som tillval.

Med cirka 45 segment per digital OLED-panel utvecklas bakpartiet alltmer till en display. Det möjliggör Car-to-X-kommunikation och ökar trafiksäkerheten. En programvarumodul i en av de fem domändatorerna i Audi A6 e-tron möjliggör detta. Tack vare den perfekta symbiosen mellan belysningsdesignen och den nya tekniken blir ljuset i nya Audi A6 e-tron mer levande och intelligent. I 2:a generationens digitala OLED-baklyktor används tio OLED-paneler med 450 segment och en specialutvecklad algoritm för att generera en ny bild flera gånger per sekund. Den aktiva digitala ljussignaturen visar vägen till framtiden för Audis belysningsteknik. I fronten skapas den aktiva digitala ljussignaturen med hjälp av algoritmen och tolv dimbara segment. I bakpartiet används alla digitala OLED-segment. De enskilda ljussegmenten samverkar så att ljussignaturens totala ljusintensitet inte varierar.

Varnande kommunikationsljus och belysta ringar

Med 2:a generationens digitala OLED-bakljus tar Audi design, funktionalitet och säkerhet till en ny nivå. För första gången kan de digitala OLED-bakljusen kommunicera med omgivningen (car-to-x). Audi har också vidareutvecklat säkerhetsfunktionerna. Den närhetsavkänning som redan finns till andra Audi-modeller har i nya A6 e-tron utökats med kommunikationsljuset som varnar andra trafikanter för olyckor och haverier. Förutom den vanliga bakljusgrafiken visar kommunikationsljuset en statisk bakljussignatur med integrerade varningssymboler vid kritiska trafiksituationer.

Ljustekniken sätter också nya standarder när det gäller individualisering: med åtta digitala ljussignaturer i de nydesignade digitala varselljusen i Matrix LED-strålkastarna och i de digitala OLED-bakljusen kan föraren göra sin A6 e-tron personlig på ett helt nytt sätt, beroende på vald utrustning.

En särskild höjdpunkt hos nya Audi A6 e-tron är de belysta fyra ringarna bak som ingår från och med Proline-versionen. Detta understryker Audis företagsidentitet och ger nya A6 e-tron en helt egen personlighet.

Audi MMI panoramadisplay och digitala ytterbackspeglar

Interiören i Audi A6 e-tron är konsekvent inriktad på användarnas behov. Den tredimensionella och kontrastrika designen sätter medvetet element i förgrunden alternativt bakgrunden och skapar en rumslig arkitektur som är skräddarsydd för de åkande vad gäller design och ergonomi. MMI-panoramadisplayen med sin välvda design och OLED-teknik består av Audi virtual cockpit (11,9 tum) och MMI-pekskärm (14,5 tum) och bildar tillsammans med den 10,9 tum stora MMI-passagerardisplayen en digital scen med tydlig design.

Active Privacy Mode i passagerardisplayen gör att framsätespassageraren kan njuta av underhållning under resan, t.ex. titta på filmer eller serier, utan att distrahera föraren. Beroende på hastighet och sittplatsanvändning styrs ljuset (Privacy mode aktiverat) eller sprids (innehållet är synligt för alla) via en intelligent styrenhet.

Audi tar även ett stort steg framåt inom visningstekniken med tillvalet AR HuD (Augmented Reality Head-up Display). Displayen projicerar ett stort, vinklat bildplan över vindrutan mot föraren. Den visar relevant information som hastighet, vägmärken, assistans- och navigationssymboler.

Interiörens utformning skapar en ombonad atmosfär. En så kallad ”Softwrap” sträcker sig från dörr till dörr över hela panelens bredd och skapar en omslutande rumskänsla. Materialen har valts ur ett funktionellt perspektiv. Samtidigt ser de till att de olika områdena i kupén skiljer sig tydligt från varandra. Komfortinriktade områden är utformade med generösa ytor och mjuka material. Manöverytorna i högblankt svart betonar däremot den tydliga interaktionen med bilen. De lågt placerade, smala ventilationsmunstyckena döljs i bakgrunden. Skärmarna till de virtuella ytterbackspeglarna (tillval) sitter väl synliga på insidan av dörrarna i hörnen vid A-stolpen och dörrbröstningen.

Här skapas också en digital "wrap" som sträcker sig från spegel till spegel över hela den digitala instrumentpanelen som också är ansluten via det dynamiska interaktionsljuset längst ned på vindrutan. Viktiga funktioner som spegelinställning, ljusinställning och låssystem är samlade i kontrollpanelen på förardörren. En 3-zons klimatanläggning är standard.

Smart panoramaglastak med omkopplingsbar transparens

Ett innovativt panoramaglastak (tillval) gör bilen ännu snyggare. Till skillnad från tidigare minimerar panoramatakets smarta glas direkt solljus och blir ogenomskinligt med en knapptryckning. Detta fungerar genom PDLC-teknik (polymerdispergerade flytande kristaller) som kan växla från transparent till heltäckande. Elektriskt omkopplingsbara glaskomponenter innehåller två PDLC-folieelement, mellan vilka kristallerna flyter. Utan spänning bildar kristallerna ett lager som gör glastaket ogenomskinligt. Om spänning läggs på riktas kristallerna in så att taket blir transparent. Glastaket kan också manövreras individuellt som en ”digital gardin” via en knapp i takmodulen där kunderna kan välja mellan fyra varianter.

Infotainment – integrerar kundernas digitala värld

Infotainmentsystemet använder Android Automotive OS som operativsystem med innehåll som uppdateras trådlöst Over-the-Air. De senaste Audi connect-tjänsterna och den förbättrade e-tron-ruttplaneraren, som ingår som standard, är därför alltid uppdaterade. Tredjepartsappar som till exempel YouTube finns i Audi Application Store, som är integrerad direkt i MMI och som inte kräver en smartphone. Butiken ger kunderna tillgång till ett brett utbud av appar. Vid lanseringen av A6 e-tron kommer olika applikationer att finnas tillgängliga från kategorier som: Musik, video, spel, navigation, parkering och laddning, produktivitet, väder och nyhetstjänster. Butiken växer ständigt och apportföljen är marknadsspecifik.

Förutom den förbättrade och mer intuitiva pekmanövreringen följer det nya display- och manöverkonceptet globala trender inom interaktion. Till exempel har röststyrningen utökats avsevärt och spelar nu en viktig roll.

Röststyrning med Audi assistant och högtalare i nackskydden

Bilens självlärande röstassistent, Audi assistant, kan styra många funktioner i bilen. Längre fram kommer Audi assistant ha tillgång till ytterligare online-innehåll, som väder och allmän information. Via en anslutning till ChatGPT (tillhandahålls via Microsoft Azure OpenAI Service) kan kunderna interagera med sin bil med naturligt språk och lyssna på den information de önskar medan de kör. Audi assistant känner automatiskt av om en fordonsfunktion ska utföras, om en resmålsökning ska utföras eller om t.ex. väderprognosen ska visas. Audi-systemet vidarebefordrar endast förfrågningar till ChatGPT när det inte kan besvara allmänna kunskapsfrågor. Föraren får en sömlös upplevelse eftersom alla funktioner är integrerade i Audi assistant. Datasäkerheten har högsta prioritet. För att säkerställa optimal integritet raderas alla frågor och svar efter behandlingen. ChatGPT har dessutom aldrig tillgång till fordonsdata.

Bang & Olufsen Premium Sound System med högtalare i nackskydden ger ett optimalt ljud. En högeffektiv förstärkare driver 20 högtalare med 830 watts effekt. Fyra av dessa är integrerade i framsätenas nackstöd, vilket gör det möjligt för Audi att erbjuda personligt surroundljud, personliga navigationsmeddelanden och personliga telefonsamtal. Extra högtalare i A-stolpen och mellanregisterhögtalare skapar ett unikt 3D-surroundljud.

Imponerande räckvidd och laddprestanda

Båda modellerna är utrustade med kraftfulla, kompakta och högeffektiva elmotorer och ett nyutvecklat litiumjonbatteri som består av tolv moduler och 180 prismatiska celler med en bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto). Detta ger en räckvidd på 75 mil för A6 Sportback e-tron performance och 72 mil för A6 Avant e-tron performance.  Med en systemeffekt på upp till 270 kW i A6 Sportback/Avant e-tron performance levereras den sportiga körupplevelse som Audi är känd för. Elförbrukningen i performance är vid blandad körning 14.0-17.0 kWh/100 km* enligt WLTP och 0-100 km/h går på 5,4 sekunder. Topphastigheten är 210 km/h.

S6 e-tron har en systemeffekt på 370 kW (405 kW med Launch Control) och en elförbrukning på 15,7-17,4 kWh/100 km* vid blandad körning. S6 Sportback e-tron och S6 Avant e-tron accelererar från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. Topphastigheten är 240 km/h. Räckvidden är över 67 mil för S6 Sportback e-tron och 64 mil för S6 Avant e-tron.

Vid marknadsintroduktionen presenteras A6 e-tron performance med bakhjulsdrift och S6 e-tron med quattro fyrhjulsdrift, både som Sportback och Avant. Fler versioner med bakhjulsdrift och quattro fyhjulsdrift kommer att följa vid en senare tidpunkt.

800-voltsteknik och maximal laddeffekt på 270 kW

Tack vare 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW är korta laddningsstopp möjliga med Audi A6 e-tron. Det innebär att i A6 Sportback e-tron performance kan laddas vid en anpassad laddningsstation (High Power Charging, HPC) för en räckvidd på upp till 310 kilometer på bara tio minuter. Laddningsnivån (SoC) ökar från 10 till 80 procent på 21 minuter. Intelligent högprestanda- och prediktiv värmereglering är nyckelkomponenter för den imponerande laddningsprestandan.

Utrustad med Plug & Charge auktoriserar den sig själv vid kompatibla laddningsstationer när laddkabeln är ansluten och aktiverar laddningen. Om en laddningsstation använder 400 V-teknik kan Audi A6 e-tron laddas med s.k. bankladdning. 800-voltsbatteriet är då uppdelat i två banker med vardera 400 volts spänning, som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Växelströmsladdning med upp till 11 kW är möjligt med vanliga hemmaladdare. En 22 kW AC-laddningsmöjlighet kommer att erbjudas senare.

Det avancerade regenerativa bromssystemet är en viktig komponent för att öka effektiviteten och räckvidden hos Audi A6 e-tron. Systemet kan hantera runt 95 procent av de dagliga bromsningarna. Audi A6 e-tron återvinner upp till 220 kW. Temperaturen och batteriets laddningsnivå spelar en viktig roll. Rekuperationen sker på fram- och bakaxeln, där mindre inbromsningar hanteras av bakaxeln av effektivitetsskäl. Dessutom möjliggörs en högre regenerativ bromseffekt på bakaxeln tack vare den starkare elmotorn.

Det integrerade bromssystemet (iBS) som är känt från tidigare e-tron-modeller har förbättrats avsevärt som en del av Premium Platform Electric. För första gången är axelspecifik bromsblandning mellan mekanisk friktionsbroms och regenerativ bromsning möjlig via elmotorerna.

Audi A6 e-tron har Audi-typisk tvåstegs inbromsning som kan ställas in med hjälp av växelpaddlarna på ratten. Även frirullning är möjlig då bilen rullar utan extra motstånd när föraren tar foten från gaspedalen. En annan variant av A6 e-tron är körläget ”B”, som påminner om den så kallade ”enpedalskänslan” och ger den kraftigaste regenereringsinbromsningen. Med ett förutseende körsätt kan nästan all inbromsning hanteras utan att bromspedalen behöver trampas ned i körläge ”B”.

Exakt kördynamik, hög komfort

Det typiska Audi-DNA:t märks även i chassit. Här finns en exakt definierad inställningsfilosofi där chassireglersystemen är exakt avstämda mot varandra. Den direktavstämda framaxeln påverkar kördynamiken hos A6 e-tron avsevärt och gör att bilen känns extra smidig.

Den adaptiva luftfjädringen (tillval) med reglerad dämpning ger ett brett spektrum mellan hög åkkomfort och sportiga köregenskaper. Beroende på hastighet och individuella preferenser anpassar den sig till specifika vägförhållanden och reglerar karossens i fyra olika nivåer. En särskild finess är effektivitetsläget i Audi drive select där karossen sänks med 20 millimeter beroende på hastigheten, vilket förbättrar bilens aerodynamik och optimerar energiförbrukningen samt ökar räckvidden.

Fyrhjulsdriften i Audi S6 e-tron ökar kördynamiken med en variabel vridmomentfördelning. De olika dimensionerna på elmotorerna på bak- och framaxeln möjliggör en bakpartiorienterad momentfördelning även vid fullast. Audi S6 e-tron och A6 e-tron är utrustade med däck av olika storlek på fram- och bakaxeln, vilket ytterligare förbättrar stabiliteten och sportigheten.

Alltid redo att hjälpa till: Förarassistanssystem

Med förarassistanssystemen i A6 e-tron erbjuder Audi ett brett utbud av funktioner som underlättar vardagen och ökar trafiksäkerheten avsevärt för alla trafikanter. Den adaptiva körassistenten Plus är en nyhet i A6 e-tron och ingår som standard från Proline-versionen. Den hjälper föraren att accelerera, bromsa, hålla hastigheten och det inställda avståndet samt att hålla kvar bilen i körfältet. Det kan öka åkkomforten, särskilt på längre resor. Utöver olika sensorer använder systemet högupplösta kartdata och svärmdata från andra fordon som samlats in i molnet för att underlätta körningen. Med hjälp av denna sammanslagning av information beräknar bilen den kommande rutten för en bekväm körupplevelse i hela hastighetsområdet och i köer. Backkamera, hastighetsbegränsare med vägmärkesassistent, kamerabaserad vägmärkesidentifiering, farthållare med avståndsreglering, parkeringsassistent plus med avståndsindikering samt distraktions- och trötthetsvarnare är andra exempel på standardutrustning vid lanseringen.

Marknadsintroduktion och priser

I september 2024 är det säljstart för A6 e-tron performance och S6 e-tron, både som Sportback och Avant. Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance och 859.900 kr för A6 Avant e-tron performance. S6 Sportback e-tron kostar 1.157.200 kr och S6 Avant e-tron 1.177.200 kronor. Fler modeller med bakhjuls- eller quattrodrift följer vid ett senare tillfälle.

Fler  bilder och videos

Snabbfakta om nya Audi A6/S6 e-tron

Exteriördesign och aerodynamik

• Dynamisk, elegant och progressiv
  • Slimmad design av varselljusen och bred grill
  • Genomgående list i aluminiumoptik från A-stolpen till takspoilern på A6 Avant e-tron
  • Andra generationens virtuella ytterbackspeglar, nu elektriskt infällbara
  • Åtta exteriörfärger: Magnetgrå solid och metalliclackerna Glaciärvit, Tyfongrå, Mytsvart, Plasmablå, Malpeloblå. Daytonagrå pärleffekt och Siambeige metallic är exklusiva för S line och S modellerna
  • Sportig aerodynamisk design: cw -värde 0,21 (Sportback), 0,24 (Avant)

Belysningsteknik

• Aktiv digital ljussignatur för strålkastare och baklyktor
  • Belysningsdesign, funktionsomfång och säkerhet i trafiken har ökat avsevärt
  • Åtta digitala ljussignaturer för det digitala varselljuset i Matrix LED-strålkastarna och de digitala OLED-bakljusen 2.0, visas i MMI och myAudi-appen
  • Antal pixlar per digital OLED-panel: 45 segment
  • Tio digitala OLED-paneler i bakljusen med totalt 450 segment
  • Första bilen på den europeiska marknaden med belysta ringar bak (std från Proline)
  • Digitala OLED-baklyktor med kommunikationsljus, inklusive närhetsdetektering, varnar trafikanter med särskilda symboler vid trafikincidenter

Interiördesign och displayer

• Tredimensionell utformning med generös känsla av rymd och ombonad atmosfär
  • Softwrap sträcker sig från dörrarna över hela kontrollpanelens bredd
  • De digitala ytterbackspegeldisplayerna är ergonomiskt placerade på insidan av dörren i betraktningshöjd vid A-stolpen
  • Audi MMI-panoramadisplay med välvd design och OLED-teknik består av en 11,9-tums Audi virtual cockpit och en 14,5-tums MMI-pekskärm
  • 10,9-tums MMI-skärm på passagerarsidan fram med Active Privacy Mode (tillval)
  • Augmented Reality vindrutevisning (tillval)
  • Nytt panoramaglastak med omkopplingsbar opacitet

Infotainment och digitala tjänster

• Tredjepartsappar kan integreras direkt i bilen via Audi Application Store
  • Funktions on demand: Komplettering av fordonsfunktioner är möjlig i efterhand
  • Programuppdateringar tillgängliga Over-the-air (OTA)
  • Integration av ChatGPT

Assistanssystem

• backkamera, hastighetsbegränsare baserat på vägmärken, kamerabaserad vägmärkesidentifiering, adaptiv farthållare
  • parkeringsassistent plus med avståndsindikering, distraktions- och trötthetsvarnare.
  • Sakerhetspaket med ytterligare assistanssystem ingår som standard i Proline

Körning och regenerering

• Integrerade komponenter, kompakt design och optimerad produktion in-house.
  • Fokus på effektivitet, akustik och modulär design
  • 30 procent mindre monteringsutrymme för elmotorer
  • 20 procents lägre vikt för motorerna
  • ASM (asynkronmotor) på framaxeln
  • PSM (permanentmagnetsynkronmotor) på bakaxeln
  • Hårnåls-lindning maximerar strömflödet i elmotorns stator
  • Rotor och stator med ett innovativt direktkylsystem
  • Energieffektiva kiselkarbidhalvledare i pulsväxelriktare
  • Torrsumpssmörjning och elektrisk oljepump i växellådan
  • Optimerad akustik tack vare ingjutna fästen i huset
  • Direkt oljekylning av elmotorerna för ökad effekttäthet
  • Undvikande av sällsynta tunga jordarter i möjligaste mån
  • Vid lanseringen finns det två prestandanivåer för varje karosstyp:
  • Audi A6 Sportback e-tron performance: 270 kW systemeffekt, bakhjulsdrift, 0-100 km/h på 5,4 sekunder
  • Audi A6 Avant e-tron performance: 270 kW systemeffekt, bakhjulsdrift, 0-100 km/h på 5,4 sekunder
  • Audi S6 Sportback e-tron: 370 kW systemeffekt (405 kW med Launch Control), quattro, 0-100 km/h på 3,9 sekunder (med Launch Control)
  • Audi S6 Avant e-tron: 370 kW systemeffekt (405 kW med Launch Control), quattro, 0-100 km/h på 3,9 sekunder (Launch Control)
  • Topphastighet för A6 Sportback e-tron performance upp till 210 km/h, S-modellen upp till 240 km/h
  • Energiåtervinning med hög verkningsgrad och tillgänglighet
  • Upp till 220 kW regenerativ bromsning möjlig
  • Bromsblandning för en mjuk och jämn pedalkänsla
  • Axelspecifik blandning av bromssystemen möjlig

Batteri, laddning och intelligent värmehantering

• Litiumjonbatteri med en bruttolagringskapacitet på 100 kWh (netto 94,9 kWh)
  • Maximal laddeffekt på upp till 270 kW vid motsvarande högeffektsladdare (HPC)
  • 11 kW laddeffekt med växelström (AC), 22 kW planerad senare under livscykeln
  • Tolv moduler med 180 prismatiska celler (15 celler seriekopplade)
  • Senare: instegsvariant med tio moduler och en total lagringskapacitet på 83 kWh
  • Cellkemi möjliggör cirka 30 procent högre energitäthet
  • Batteri integrerat i fordonets krockstruktur och kylsystem
  • Homogen värmeöverföring tack vare kylplattan som är integrerad i batterihuset
  • Underredsskydd av fiberförstärkt kompositmaterial ger lägre vikt
  • Batterimontage vid huvudkontoret i Ingolstadt
  • Batterihanteringsstyrenheten (BMCe) reglerar strömmen
  • Högvoltsbatteri från PPE med 800-voltsteknik, möjliggör effektiv bankladdning vid 400-volts laddningsstationer
  • Prediktiv termoreglering
  • Termoregleringen möjliggör efterkonditionering och kontinuerlig konditionering av högvoltsbatteriet
  • Batteriuppvärmning för förkonditionering av högspänningsbatteriet

Chassi och styrning

• Det beprövade Audi-DNA:t kännetecknar även chassi- och styrkomponenterna – för kördynamik och förstklassig komfort
  • Framaxel med förbättrade styregenskaper för optimerad väghållning och kördynamik
  • Hög styrprecision och bättre styrkänsla tack vare anpassad programvara för lågbyggt chassi
  • Audi A6 e-tron (Sportback och Avant) med dynamiskt chassi med stålfjädrar med sportiga, dynamiska egenskaper och bra komfort som standard; luftfjädring finns som tillval
  • Audi S6 e-tron med sportig adaptiv luftfjädring som standard (hög komfort, nivåreglering och olika trimlägen)
  • Låg markfrigång i Drive Select-läget efficiency för maximal förbättring av aerodynamiken och längre räckvidd
  • S6 e-tron: Olika dimensionering av elmotorerna på bak- och framaxeln samt bakaxelbetonad momentfördelning för dynamiska köregenskaper
  • Beroende på variant och utrustning erbjuds speciella rullmotstånds- och energioptimerade prestandadäck alternativt däck med särskilt bra grepp

Marknadsintroduktion och priser

• A6 e-tron och S6 e-tron, både som Sportback och Avant, kan beställas från september 2024.
  • Priserna börjar vid 839.900 kr för A6 Sportback e-tron performance Proline och 859.900 kr för
    A6 Avant e-tron performance Proline.
  • S6 Sportback e-tron kostar 1.157.200 kr och S6 Avant e-tron 1.177.200.

Produktion och hållbarhet

• Den 2:a elbilen som tillverkas i Ingolstadt med nettokoldioxidneutral produktion1
  • Toppmodern produktionsteknik: batterienhet för modeller baserade på PPE
  • Integrering av de enskilda produktionsstegen i befintliga strukturer och processer
  • Ny automatiserad produktionsteknik stödjer medarbetarna i produktionsområden som lackeringsverkstaden i Ingolstadt
  • Användning av återvunna material i interiör och exteriör
  • Dörrar, motorhuv och bagagelucka av aluminium

________________________________

[1] Med nettonollutsläpp av CO2 avses en situation där företaget, efter att andra möjliga minskningsåtgärder har uttömts, kompenserar för de koldioxidutsläpp som Audis produkter eller aktiviteter släpper ut och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt som genomförs över hela världen. I detta sammanhang beaktas inte de koldioxidutsläpp som uppstår under fordonets användningsfas, dvs. från det ögonblick då det levereras till kunden.

Bränsleförbrukning/strömförbrukning och utsläppsvärden för ovan nämnda modeller:

Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 15.9-14.0;

Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.0-14.8;

Audi S6 Sportback e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 16.7-15.7;

Audi S6 Avant e-tron
Strömförbrukning blandad körning i kWh/100 km: 17.4-16.4;

A6 Avant e-tron performance
Audi A6 Avant e-tron performance
Uppkopplade digitala OLED-baklyktor (tillval) med aktiv ljussignatur som även kan varna bakomliggande trafik.
Audi A6 Sportback e-tron performance
MMI-panoramadisplayen med OLED-teknik består av Audi virtual cockpit (11,9"), MMI-pekskärm (14,5") och som tillval MMI-passagerardisplay (10,9")
Spegelinställning, ljusinställning och låssystem är samlade i kontrollpanelen på förardörren.
Panoramaglastak med ställbar transparens via en knapptryckning med fyra valbara lägen.
Audi A6 Sportback e-tron performance
Aerodynamiska digitala ytterbackspeglar med displayen placerade på insidan av dörren vid A-stolpen

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

A6 Sportback e-tron: Den mest aerodynamiska Audin någonsin31.7.2024 19:25:22 CEST | Pressmeddelande

Med ett exceptionellt lågt cw-värde på 0,21 är Audi A6 Sportback e-tron den mest aerodynamiska Audin någonsin och leder hela VW-koncernen i sitt segment när det gäller aerodynamik. A6 Avant e-tron uppnår också ett utmärkt cw-värde på 0,24, vilket är bland de bästa i sitt karossegment. Aerodynamikutvecklarna Andreas Lauterbach och Matteo Ghelfi samt fälgdesignern Andreas Valencia Pollex förklarar hur de uppnådde rekordvärdet med stor omsorg om detaljerna.

Världspremiär för Nya Audi A5 Avant16.7.2024 11:07:01 CEST | Pressmeddelande

Med nya Audi A5 startas ett nytt kapitel i Audis framgångsrika historia i mellanklassegmentet. 30 år efter lanseringen av Audi A4 har modellen tagit ytterligare ett steg upp. Den nya generationen heter nu Audi A5 och imponerar med vässat designspråk och premiumkänsla. Både Sedan och Avant-versionen har fått en sportigare karaktär i enlighet med Audis designfilosofi. Även interiören är helt nydesignad med generösa ytor där de digitala och lättmanövrerade skärmarna placerats på det som Audi kallar den digitala scenen. I Sverige erbjuds inledningsvis A5 Avant med en helt nyutvecklad TDI-motor med hybridteknik.

UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”28.6.2024 09:39:44 CEST | Pressmeddelande

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.