Var tredje kör för fort utanför skolor
Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.
– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.
– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30.
– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.
Undersökningen i siffror
Andel fordon i respektive hastighetsintervall:
0-30 km/h | 31-35 km/h | 36-40 km/h | 41 km/h < | |
Personbil | 65% | 24% | 7% | 4% |
Taxi | 57% | 25% | 9% | 9% |
Buss | 67% | 26% | 6% | 1% |
Lastbil | 51% | 30% | 12% | 7% |
MC | 78% | 13% | 9% | 0% |
Moped | 67% | 24% | 5% | 5% |
A-traktor | 78% | 7% | 11% | 4% |
Övriga fordon | 68% | 19% | 9% | 4% |
Totalt | 65% | 24% | 7% | 4% |
Antal totalt observerade fordon: 6 347
(5 570 personbilar, 172 lastbilar, 206 bussar, 120 taxibilar, 42 mopeder, 32 motorcyklar, 27 a-traktorer och 178 i kategorin övrigt.)
Utvecklingen över tid i M Sveriges mätningar
År | Andel fortkörare utanför skolor |
2016 | 59% |
2019 | 53% |
2022 | 49% |
2023 | 41% |
2024 | 35% |
Undersökningen har gjorts på följande orter:
Eskilstuna
Nybro
Torsås
Kalmar
Helsingborg
Malmö
Hässleholm
Sundsvall
Uppsala
Umeå
Växjö
Linköping
Vreta Kloster
Östersund
Falkenberg
Vingåker
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
Unga i trafiken – föräldrar måste ta större ansvar när utbildningen brister13.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En stor mängd 15-åringar rör sig i trafiken med moped, mopedbil eller A-traktor. Det ökar deras möjligheter och friheter men är förenat med risker. – Förarutbildningen är inte tillräcklig för att unga ska kunna färdas säkert i trafiken. Därför måste föräldrar ta en mer aktiv roll i deras utbildning, säger Heléne Lilja, Riksförbundet M Sverige.
Nya problem med skrotningspremien – mer än var tionde blir utan pengar12.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Krångel med mottagningsbeviset gör att ännu färre lyckas ta del av skrotningspremien trots att bilägaren gjort rätt. Nu behöver reglerna ses över, menar M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum