Var tredje kör för fort utanför skolor

Hastighetsefterlevnaden utanför skolor blir allt bättre, visar en ny undersökning från Riksförbundet M Sverige. Närmare två tredjedelar av förarna höll skyltad hastighet när de passerade skolor, vilket är den högsta andelen som uppmätts under det senaste decenniet.

– Det är fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet. Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.

– Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt, med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där. Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.

Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar, vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30.

– Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. Vid 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.

Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.

– Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka. Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.

Undersökningen i siffror

Andel fordon i respektive hastighetsintervall:

0-30 km/h 31-35 km/h 36-40 km/h 41 km/h <
Personbil 65% 24% 7% 4%
Taxi 57% 25% 9% 9%
Buss 67% 26% 6% 1%
Lastbil 51% 30% 12% 7%
MC 78% 13% 9% 0%
Moped 67% 24% 5% 5%
A-traktor 78% 7% 11% 4%
Övriga fordon 68% 19% 9% 4%
Totalt 65% 24% 7%  4%

Antal totalt observerade fordon: 6 347
(5 570 personbilar, 172 lastbilar, 206 bussar, 120 taxibilar, 42 mopeder, 32 motorcyklar, 27 a-traktorer och 178 i kategorin övrigt.)

Utvecklingen över tid i M Sveriges mätningar

År Andel fortkörare utanför skolor
2016 59%
2019 53%
2022 49%
2023 41%
2024 35%

Undersökningen har gjorts på följande orter:
Eskilstuna
Nybro
Torsås
Kalmar
Helsingborg
Malmö
Hässleholm
Sundsvall
Uppsala
Umeå
Växjö
Linköping
Vreta Kloster
Östersund
Falkenberg
Vingåker

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.