Vem är det som vill avskaffa alla hinder i Gävle?

Någon i Gävle har satt upp klistermärken med QR-kod till bortmedhindret.se, DHR:s verktyg för anmälan av enkelt avhjälpta hinder, som kommunerna är tillsynsansvariga för.

-Ett bra initiativ för att öka medvetenheten om onödiga hinder, säger DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo.

-Trottoarkanter, trappsteg, blomkrukor, soptunnor, brist på ledstänger är exempel på hinder. Sånt möter vi varje dag, vi som har nedsatt rörelseförmåga och kanske använder rullstol eller rollator, säger Åsa Strahlemo.

Kommunernas ansvar för enkelt avhjälpta hinder gäller inte bara byggnader, utan alla platser dit allmänheten har tillträde. Och även tillfälliga platser, som en uteservering eller en food truck.

Detta vet kommunerna ofta inte själva.

Kunskapen i är väldigt låg om enkelt avhjälpta hinder. Kommunen hänvisar ofta till den som äger eller förvaltar en fastighet. Nästan ingen kommun kontrollerar enkelt avhjälpta hinder regelbundet, utan reagerar bara om någon gör en anmälan.

- Vi måste hjälpas åt för att öka tillgängligheten, säger DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo. Vem som helst kan göra en anmälan om ett enkelt avhjälp hinder. DHR har tyvärr märkt att även när folk gör en anmälan via vår hemsida bortmedhindret.se, så svarar många kommuner att de inte är ansvariga, vilket alltså inte stämmer.

Men det är en bra början att så många som möjligt fotar ett hinder och gör en anmälan till kommunen.

Därför är det positivt att vår QR-kod nu syns på massor av platser i Gävle.

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta