Måleriföretagen försöker kapa gemensamt bolag

Efter att Målareförbundet gick upp i Byggnads försöker Måleriföretagen ta över det gemensamt ägda bolaget Målerifakta. Måleriföretagen gör anspråk på Byggnads aktier (tidigare Målareförbundets) i Målerifakta och har obehörigen försökt byta ut Målerifaktas styrelse. Byggnads bestrider att Måleriföretagen har rätt att ta över aktierna och tillsätta ny styrelse – avsikten har alltid varit att fack och arbetsgivare ska äga och leda Målerifakta tillsammans.

Lars Hildingsson,  tf förbundsordförande Byggnads
Lars Hildingsson, tf förbundsordförande Byggnads

- Att på det här sättet kapa ett gemensamt bolag är helt oacceptabelt! Vi har som parter på arbetsmarknaden att stort ansvar att jobba tillsammans för att branschen utvecklas på ett bra sätt, inte sätta käppar i hjulet för varandra. Måleriföretagens agerande skadar förtroendet och kan påverka vårt samarbete även i andra frågor, säger Lars Hildingsson, tf förbundsordförande för Byggnads.

- Avsikten med Målerifakta är att det ska ägas av kollektivavtalsparterna tillsammans. Det intygas av både representanter från fack och arbetsgivare som var med när bolaget startade. Våra advokater tittar därför på vilka åtgärder som ska vidtas. Men vår förhoppning är att Måleriföretagen tar sitt förnuft till fånga, så vi tillsammans kan säkerställa att den viktiga verksamhet som bedrivs inom Målerifakta kan fortsätta, säger Lars Hildingsson.

Detta har hänt:

Den 21 maj 2024 gick Målarförbundet upp i Byggnads. All verksamhet, personal och tillgångar i Målarna gick därmed in i Byggnads.

Den 19 juni 2024 höll Måleriföretagen - utan föregående kallelse och utan att informera Byggnads eller styrelsen i Målerifakta - en sammankomst rubricerad årsstämma i Målerifakta AB. På sammankomsten utsåg Måleriföretagen en ny styrelse i Målerifakta. Måleriföretagen har samtidig gjort anspråk på Byggnads aktier i Målerifakta med hänvisning till en klausul i Målerifaktas bolagsordning, och har nu inlett rättslig tvist.

Byggnads bestrider att Måleriförtagen har rätt till aktierna i Målerifakta, och anser att de beslut som fattats vid sammankomsten den 19 juni 2024 tillkommit i obehörig ordning, inklusive beslutet att utse en ny styrelse i Målerifakta.

Om Målerifakta

Målerifakta är Måleriföretagen och Byggnads partsgemensamma bolag, som genomför mätning och tar fram underlag för uträkning av ackordslöner på Måleriavtalet. Mer info: malerifakta.se