Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner

Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Rättigheter: Almega Serviceföretagen
Fotograf: Helene Grynfarb Rättigheter: Almega Serviceföretagen Fotograf: Helene Grynfarb

Under årets andra kvartal (april-juni) har över 2 miljarder godkänts att betalas ut i Rut-avdrag från Skatteverket. Det innebär en ökning med 9,6 procent jämfört med samma period 2023 då drygt 1,8 miljarder betalades ut.

– Användandet av rut-tjänsterna har under lågkonjunkturen hållit sig stabilt men utan att öka avsevärt. Det är glädjande att se att orderläget nu återigen ökar i takt med att inflationen har stabiliserats, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.

Även antalet beställningar av Rut har ökat under andra kvartalet. Från fjolårets 1 085 000 köp till årets 1 137 000 köp, detta innebär en ökning med 4,8 procent jämfört med föregående år.

– Att efterfrågan på rut-tjänster under andra kvartalet ökat med nästan 5 procent är inte förvånande. Under våren vittnade många av våra företag om att de hade väldigt mycket att göra. Vi förväntar oss att den trenden fortsätter. Den stora utmaningen för våra företag är att hitta kompetent personal som kan utföra alla uppdrag, avslutar Sjöberg.

För mer information, kontakta:

Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
telefon: 08 -762 60 28
mejl: hannes.sjoberg@almega.se

Rättigheter: Almega Serviceföretagen
Fotograf: Helene Grynfarb Rättigheter: Almega Serviceföretagen
Siffrorna är inhämtade 13 augusti 2024 och avser perioderna april-juni 2023 och 2024

Vi är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer. Almega Hemservice­företagen representerar cirka 250 medlems­företag som tillsammans sysselsätter uppemot 7 000 anställda och omsätter omkring 4 miljarder årligen. Vi representerar en betydande andel av hemservice­branschen, sett till antalet anställda.