Förändring i dressyrlaget inför Paralympics

Ryttaren Lena Malmström missar Paralympics då hennes häst, Fabulous Fidelie, inte är redo för att tävla i Paris. Anita Johnsson och hästen Currant LA kallas in som ersättare.

Lena Malmström och hästen Fabulous Fidelie (till vänster) missar Paralympics och ersätts istället av Anita Johnsson och Currant LA.

Under slutet av förra veckan genomgick Lena Malmströms häst, Fabulous Fidelie, en veterinärundersökning där bedömningen landande i att hästen inte kommer att kunna tävla i Paralympics.

– Lena kände att Fidelie inte rörde sig helt hundra vilket bekräftades vid efterföljande veterinärundersökning. Hon får nu en period med rehab och därför kommer Paralympics för snabbt inpå. Hästarnas välmående går alltid i första hand och det viktigaste är att Fidelie mår bra hemma i sin hage. Hon kommer att vara tillbaka i träning inom kort, säger paralandslagets veterinär Tobias Wrangberg.

Lena såg fram emot sitt andra paralympiska spel och hade höga förhoppningar inför resan till Paris.

– Jag hade siktet inställt på medalj, vi har en hög kapacitet och jag tror att vi hade varit med i toppen. Men det finns inga tveksamheter i beslutet, Fidelie ska må bra och förhoppningsvis får vi möjlighet till fler stora mästerskap i framtiden. Jag kan samtidigt glädjas åt Anita som missade Paralympics i Tokyo av samma anledning, säger Lena Malmström.

Anita Johnsson och hästen Currant LA kallas nu in som ersättare. Ekipaget tvingades avstå spelen i Tokyo i sista stund för tre år sedan. Anita gjorde paralympisk debut 2012 i London och gör i Paris sitt tredje spel.

– Jag är såklart ledsen för Lenas och Fidelies skull, de förtjänar verkligen att åka till Paris. Samtidigt vet vi att sådant här kan hända inom ridsporten och då är det min uppgift att vara redo. Det ska bli fantastisk kul att tävla i Paris tillsammans med min fantastiska häst Currant LA, säger Anita Johnsson.

Paralympics invigs den 28 augusti och avslutas den 8 september.

Fakta om Anita Johnsson

Anita Johnsson

Klass – Grad I

Förening: Laholmsortens Lantliga Ryttarförening

Född: 1970

Ort: Laholm

Antal Paralympics: 2

Här är hela den svenska truppen.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige.

Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.

JYSK ny huvudsponsor till Parasport Sverige och Sveriges Paralympiska Kommitté26.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har förlängt avtalet med JYSK i ytterligare fyra år - en fortsättning på det stabila samarbete som inleddes 2006 och nu förstärks när de kliver upp som huvudsponsor. JYSK kommer att fortsätta att skapa möjligheter och förutsättningar för de aktiva samt fördjupa samarbetet med fokus på ledarutbildning och ledarrekrytering.

Blev mamma i januari – nu är Nicolina Pernheim klar för Paralympics24.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagsmorgonen presenterade Sveriges Paralympiska Kommitté ytterligare två namn till Paralympics i Paris. Guldskytten från Tokyo, Philip Jönsson och den fyrfaldiga paralympiern, Nicolina Pernheim Goodrich, som blev mamma så sent som för ett halvår sedan. – Det är väldigt stort, jag har haft tur och allt har gått enligt plan. Det är fantastiskt, säger Nicolina om uttagningen.