Höjda fjärrvärmepriser riskerar ökad belastning på elnätet

Efter semestern har prisdialogen mellan Göteborg Energi och fastighetsägare i och kring Göteborg återupptagits. Trots starka invändningar har energibolaget meddelat att man kommer föreslå höjningar av fjärrvärmepriserna på uppemot 7 procent.
- Det är varken hållbart eller skäligt, menar Anders G Johansson från Fastighetsägarna GFR och lyfter risken att fler fastighetsägare kommer att överväga att gå över till elbaserade värmelösningar istället.

När prisdialogen på måndagen återupptogs stod det klart att Göteborg Energi kommer att föreslå sin styrelse att höja fjärrvärmepriserna med 6,9 procent nästa år.

-Fjärrvärmepriserna i Göteborg är tillräckligt höga för att fastighetsägare kan motivera att gå över till elbaserade värmelösningar. Priserna behöver vara lägre. Annars riskerar fastighetssektorns belastning på elnätet i Göteborg att öka när den i stället behöver minska för att ge utrymme för en storskalig elektrifiering av industri och transportsektor, menar Anders G Johansson, näringspolitisk chef vid Fastighetsägarna GFR.

Fastighetsägarna menar att det är ägarens, Göteborgs Stad, avkastningskrav som är grundproblemet. Staden förväntar sig nu 8-10 % av det investerade kapitalet. Det är avsevärt högre än de knappa 5 % som är den genomsnittliga avkastningsnivån i landet.

-Det är en oskäligt hög nivå för en monopolmarknad präglad av få och små risker. Politikerna i Göteborg behöver bestämma sig för vad som ska prioriteras; klirr i kommunkassan eller omställningen till det fossilfria samhället, menar Anders G Johansson.

Prisdialogen är en metod för att genom dialog meddela och förankra kommande års justering av priset på fjärrvärme. Dialogen ska följa en form som överenskommits i samförstånd mellan Fastighetsägarna, Sveriges Allmännytta, Riksbyggen, HSB och Energiföretagen. Dialogen innebär inte någon förhandling. Fjärrvärmeleverantören bestämmer självständigt vilka priser den vill sätta.

Fastighetsägarna kräver lägre fjärrvärmepriser14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vid den av Göteborg Energi anordnade prisdislogen den 5 juni meddelade bolaget att kostnadsökningen för 2025 kommer att överstiga de 4 % som bolaget prognoserade vid motsvarande tid förra året. Anledningen är att bränslepriserna inte fallit tillbaka så som man då förutspådde och hoppades. Av det underlag, som bolaget har skickat ut inför dialogen, framgår: ”För att under 2025 åter närma sig ägarens avkastningskrav […] behövs ett resultat kring 600 Mkr. Om detta enbart skulle göras via en prisjustering blir höjningen 11%”. Vilken prisökningen för 2025 verkligen blir meddelas av bolaget vid prisdialogens nästa möte den 19 augusti.