Vilt ett växande trafikproblem
Antalet viltolyckor ökade med över 10 procent under årets första halvår jämfört med 2023. I år finns därför anledning att vara extra uppmärksam när vi går in i olyckornas högsäsong. Antalet älgolyckor, som ger allvarligast konsekvenser, fördubblas under hösten jämfört med sommarmånaderna.
– Från och med september bör man vara extra försiktig. Älgens och hjortarnas brunst liksom högsäsongen för jakt och svampplockning gör att djuren sätts i rörelse. Dessutom gör det tilltagande mörkret att det blir svårare att upptäcka djuren längs vägen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Under 2000-talet har olyckorna med klövvilt ökat kraftigt i antal. Orsakerna till ökningen är en kombination av ökad trafik, växande viltstammar och brister i väginfrastrukturen.
– Det växande antalet viltolyckor är ett allvarligt, men underprioriterat, trafiksäkerhetsproblem. Förra året omkom nio personer i viltolyckor. Även viltolyckor utan dödlig utgång är farliga eftersom en större andel skadade inte kommer tillbaka till ett normalt liv, jämfört med vid vanliga trafikolyckor, säger Tony Gunnarsson.
Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning. Riskavsnitt är vid åkrar, hyggen och sjöar samt där viltstängsel börjar och slutar. Älgkollisioner är en risk som trafikanter bör vara extra vaksamma på, eftersom dessa olyckor blir särskilt allvarliga.
– Älgar är farligast att köra på och står för 80 procent av alla viltolyckor med dödlig utgång. Flest älgolyckor sker under hösten då både älgens brunst och älgjakten äger rum. Risken är ungefär dubbelt så hög på hösten jämfört med sommaren, säger Tony Gunnarsson.
Vägmärket Varning för djur är uppsatt på platser där risken för viltolyckor är hög och ska tas hänsyn till. Som trafikant är det också viktigt att tänka på att anpassa hastigheten.
– Hastigheten är avgörande när en älg eller annat vilt plötsligt springer ut framför bilen. Ju högre hastighet, desto längre bromssträcka. Är det mörkt ute eller mycket vegetation bör man i ännu högre grad sänka farten, eftersom sikten är sämre. Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter, säger Tony Gunnarsson.
Så minskar du risken att krocka med vilt
- Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
- Ta det extra försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel.
- Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
- Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
- Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.
- Respektera viltvarningsskyltar
Detta gäller vid viltolycka
- Ring 112 och anmäl olyckan om björn, hjort, järv, lo, mufflonfår, rådjur, utter, varg, vildsvin, älg eller örn är inblandad. Uppge olycksplats och vilken typ av djur det gäller samt i vilken riktning djuret har försvunnit om det inte finns kvar på platsen.
- Märk ut platsen där olyckan har skett.
- Sätt ut varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen. Flytta om möjligt din bil till vägrenen eller parkeringsficka. Sätt på varningsblinkers.
- Skulle du krocka med björn, varg eller vildsvin bör du öka avståndet för markeringen av olycksplatsen upp till 100 meter då dessa djur kan bli mycket aggressiva när de är skadade.
- Skadat och dödat vilt ska omhändertas. Du får dock inte ta med dig ett dött djur, det tillfaller markägaren eller i vissa fall staten.
Antalet inrapporterade viltolyckor i den svenska vägtrafiken
2015: 44 238
2016: 54 712
2017: 56 393
2018: 60 327
2019: 61 160
2020: 58 835
2021: 63 674
2022: 61 922
2023: 64 837
Läs mer om vad som gäller vid en viltolycka: https://msverige.se/resa-med-bil/bila-i-sverige/det-har-galler-vid-viltolycka/
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum