XXL

Imorgon slår dörrarna upp till XXLs nya varuhus i Uppsala

XXL flyttar varuhuset till Decathlons tidigare lokaler på Bolandsgatan 20, och introducerar sitt nya varuhuskoncept som ska innebära en mer modern och effektiv shoppingupplevelse, där kunderna snabbt får ta del av hela sortimentet av sport och friluftsartiklar.

Robert Wallsten, varuhuschef för XXL Uppsala ordnar det sista med nya varuhuset. Fotograf: Viktor Milonjić.

Besökarna kan förvänta sig en rejäl uppdatering där alla avdelningar har genomgått förändringar för att skapa en ny upplevelse. Sortimentet kommer att förbli ungefär detsamma men volymen av varor kommer att minska för att förbättra kundens flöde genom varuhuset och ge en bättre översikt av hela sortimentet. Det mer kompakta varuhuset ökar även personalens tillgänglighet, vilket ska göra det möjligt att ge kunderna bättre service och mer uppmärksamhet. Utöver detta kommer verkstaden att få ta mer plats och bli en viktigare del av kunderbjudandet framåt – här kan kunderna få hjälp med service och reparationer av utrustning, oavsett var den är köpt. Varuhuset kommer också att ha den senaste teknologin tillgänglig för att hjälpa kunderna att hitta den bästa löparskon för just sina fötter samt kunna erbjuda specialanpassning av alpinpjäxor.

Flytten är en del i XXLs nya verksamhetsstrategi, där företaget på sikt vill ha fler fysiska butiker än idag, och där shoppingupplevelsen är tydligt anpassad efter kundernas konsumtionsmönster. Det nya varuhuskonceptet som nu lanseras i Uppsala är en viktig del av denna långsiktiga strategi.

Uppsala är en jätteviktig ort för oss, och vi har funnits här sedan november 2012, så det känns väldigt roligt att kunna erbjuda detta mer moderna varuhus till våra kunder och medarbetare här. Vi är mycket förväntansfulla att äntligen få fylla den nya lokalen med medarbetare och kunder, säger Anders Lindblom, Sverigechef på XXL.

Det känns roligt att få vara en del av detta nya kapitel för XXL och jag ser fram emot att få jobba i de nya lokalerna. Det nya konceptet är innovativt och känns genomtänkt. Det kommer att bli spännande att se hur både mina kollegor och våra kunder reagerar på detta, säger Thanh Sundqvist, After Sales Leader i XXL Uppsala.

Dörrarna slår upp imorgon, torsdag den 22 augusti klockan 10.00, och öppningen kommer att firas med aktiviteter och erbjudanden för kunderna på plats.

Thanh Sundqvist, After Sales Leader i nya varuhuset i Uppsala.
Fotograf: Viktor Milonjić.
Bild på nya varuhuset, XXL Uppsala.
Produktbild från XXL-varuhus.

Sports Unite All

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige och Finland. Har över 80 butiker och är Nordens ledande sportbutik online.

XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.

XXL har totalt 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.

Följ XXL

Senaste pressmeddelandena från XXL

XXL och den brittiska detaljhandelsledaren Frasers Group avser att etablera ett strategiskt partnerskap4.6.2024 08:06:00 CEST | Pressmeddelande

Föreslaget samarbete kommer att innebära ömsesidigt fördelaktiga synergier mellan XXL ASA och Frasers Group inom områdena inköp, service och inköpsfinansiering. Samarbetet kommer at bygga och accelerera implementeringen av XXLs strategi ”Reset & Rethink” som lanserades sommaren 2023. XXL kommer att gynnas av den erfarenhet som Frasers Group har av sin Store Elevation-strategi, varumärkesrelationer samt tillgång till gruppens kontrollerade varumärken.

XXL svarar på skenande hyror genom att flytta ett flertal varuhus14.5.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen. Varuhusen som berörs ligger i Uppsala, Västerås och Växjö, och flyttar bara några hundra meter vardera. Detta sker som effekt av att hyrorna för varuhusen har ökat till orimliga nivåer, samtidigt som svenskarnas köpkraft har minskat. ”De nya lokalerna blir mer yteffektiva, då vi sett att varuhusen kan minskas något i yta och samtidigt stärkas och moderniseras utan att förlora omsättning eller minska antalet medarbetare”, säger Anders Lindblom, Sverigechef i XXL.