”Det finns en stark företagskultur som värdesätter kvalitet här” — fredagsporträttet med Adiam Mengstu

Klok, metodisk och med ett betryggande lugnt kroppsspråk lotsar ekonomen Adiam Mengstu oss kollegor rätt i redovisningsfrågor. Att bli ekonom var ett självklart val, och förhoppningsvis får hon utökat ansvar med tiden i den familjeägda fastighetskoncernen. I dagens fredagsporträtt berättar vår kulturintresserade basketspelande kollega Adiam vilken låt som går på repeat i hörlurarna.

Adiam står framför en gråfärgad mur
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

Adiam, vad gör en redovisningsekonom? Vad är det egentligen ni redovisar?

–  En redovisningsekonom ser till att företagets ekonomi är i ordning. Vi har koll på siffrorna, ser till att allt från fakturor till moms hanteras korrekt, och att vi följer gällande regelverk. Kort sagt, vi redovisar företagets ekonomiska läge så att alla – från chefer till myndigheter – kan få en tydlig bild av företagets ekonomiska situation. I mitt fall handlar det specifikt om att hantera de delar som rör koncernens byggbolag. Det är som att lägga ett stort pussel där alla bitar måste passa perfekt!

Vad i jobbet är det roligaste och mest utvecklande?
– För mig är det bästa när allt faller på plats, när alla siffror stämmer och man kan säga "yes, det här blev rätt!". Jag älskar att hitta lösningar på problem, och eftersom varje dag bjuder på nya utmaningar, så blir det aldrig tråkigt. Det finns alltid något nytt att lära sig och det tycker jag är kul.

Vad är svårast och mest utmanande?
– Bokslutstider kan vara riktigt intensiva. Det är mycket som ska klaffa samtidigt, och detaljerna får inte missas. Det är många bollar att hålla koll på. Men samtidigt är det också en av de saker som gör jobbet så tillfredsställande när allt väl är klart.

Hur fick du upp ögonen för den typen av tjänst? Vad fick dig att bli ekonom?
– Jag har alltid gillat siffror och att ha ordning och reda. Ekonomi kändes naturligt för mig, eftersom det handlar om att skapa struktur och tydlighet i något som kan verka komplicerat. Det var bara så självklart för mig att jag skulle trivas i en roll där mina färdigheter får komma till nytta.

Hur mår du efter ett bokslut?
– Ungefär som efter att ha sprungit ett lopp! Trött, men väldigt nöjd och lite stolt över att ha klarat det. Det är skönt att veta att man har slutfört något viktigt och att allt är på sin plats.

Vilka personliga egenskaper har du hjälp av i jobbet?
– Jag skulle säga att min noggrannhet och förmåga att prioritera i stressiga situationer hjälper mig mycket i arbetet. Dessutom är jag bra på att hålla mig lugn även när det är hektiskt, vilket gör att jag kan hantera allt som sker utan att tappa fokus.

Om jag vill lära mig mer och hänga med kring ekonomi – vad läser, lyssnar och tittar jag på då?
– Det gäller först och främst att ha ett intresse. Ekonomi är också väldigt brett så det beror lite på vad du är ute efter. Jag tycker framför allt att FAR, en branschorganisation inom redovisning, revision och rådgivning, är en utmärkt källa för att hålla sig uppdaterad och lära sig mer. I tider som dessa som präglas av ekonomisk osäkerhet kan det också vara intressant att läsa nyheter och artiklar på bland annat Dagens Industri samt följa tv-program som "Ekonomibyrån". Det hjälper dig att få en aktuell bild av vad som händer i världen.

Hur ska vi locka fler talanger till fastighetsbranschen och till just redovisning?
– Vi behöver visa hur varierande och viktigt jobbet är. Många kanske tror att redovisning bara handlar om att mata in siffror, men det är så mycket mer. Det handlar om att förstå ett företag och vara en del av något större. Om vi kan förmedla den känslan och visa att det är ett jobb där man verkligen gör skillnad, då tror jag att fler kommer att bli intresserade.

Vad är det bästa med att jobba på Einar Mattsson?
– Det måste vara kollegorna och den stöttande atmosfären. Det finns alltid någon att fråga om hjälp och en känsla av att vi alla drar åt samma håll. Dessutom finns det en stark företagskultur som värdesätter kvalitet, vilket passar mig perfekt.

Vad har du för roll om tio år?
– Oj, det var en svår fråga. Jag började på Einar Mattsson för nästan fem år sedan som ekonomiassistent. Sedan några år tillbaka har jag min nuvarande roll och känner att jag hela tiden utvecklas. Jag hoppas kunna fortsätta växa inom företaget och kanske ta på mig ännu mer ansvar framöver. Jag ser fram emot att se hur min karriär utvecklas och vilka nya möjligheter som dyker upp.

Vad har du för intressen?
– Ett stort intresse är att resa, upptäcka nya platser och ta del av andra kulturer. Jag gillar att kolla på film och spelar gärna basket när möjlighet ges. Musik är också ett intresse och ett sätt för mig att få avkoppling i vardagen.

Om du var tvungen att lyssna på en enda låt på repeat i flera timmar, vilken skulle det bli då?
– Just nu skulle det bli ’Ngozi’ med Crayon och Ayra Starr – den går redan på repeat!

Hur ser en favoritdag ut för dig?
– Min favoritdag börjar lugnt med en kopp te i handen och Nyhetsmorgon i bakgrunden. Sedan blir det gärna en mysig brunch och kanske ett museum-besök eller något annat roligt. Dagen avslutas med en långpromenad längs Mälaren med en bra podd i hörlurarna.

Berätta något om dig som få känner till.
– Att jag har simmat med vilda delfiner i Indiska oceanen – en riktigt magisk upplevelse!

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Du som individ har betydelse här” — fredagsporträttet med Fanny Sterner16.8.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En energispridare av rang, med storslagen servicekänsla och ett av koncernens gladaste leenden – det har receptionisten Fanny Sterner. Med klokhet, erfarenhet från utlandsboende och livsglädje går Fanny till jobbet på Einar Mattsson-koncernen varje dag. Solna-korv, musik och picknick med vännerna har betydelse i Fannys liv, liksom att vara både framför och bakom en kamera … eller på en scen. Lär känna Fanny i dagens fredagsporträtt: