Pressinbjudan: Vision besöker Nanolfsvillan i Finspång och lyfter vikten av deras arbetsmiljö

Veronica Magnusson, förbundsordförande för fackförbundet Vision, besöker HVB-hem i Finspång.

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, besöker Finspång den 27 augusti. Under besöket kommer Veronica att göra ett besök på Nanolfsvillan, ett utrednings- och behandlingshem för familjer med barn.

Veronica Magnusson ser fram emot att uppmärksamma det viktiga arbete som utförs på Nanolfsvillan och träffa chefer och personal. Besöket är en del av Visions satsning på att förbättra arbetsvillkoren för medlemmar inom HVB-hem. På besöket kommer Veronica att berätta om Visions nya rapport om situationen för medlemmar på HVB.

Veronica Magnusson, ordförande i Vision
Veronica Magnusson, ordförande i Vision Fotograf: Johanna Jansson, Vision

Program: 27 augusti kl. 10.00-12.00: Arbetsplatsbesök på Nanolfsvillan Plats: Nanolfsvägen 8, Finspång Det finnas möjlighet för media att följa med på besöket och göra intervjuer.

Anmäl ert deltagande till: Nadine Ghawi Strategisk rådgivare Vision Tfn 072 239 43 81

Veronica pratar också gärna om Visions senaste rapporter:

Miljarder skäl att förbättra arbetsmiljön Sjuktalen i kommuner och regioner kostade över 50 miljarder kronor under 2023. Det motsvarar i runda slängar hela Stockholms stads eller Region Skånes samlade budget. Genom att räkna på kostnaderna vill Facken i Välfärden belysa vilka vinster som finns att göra genom att investera i personalens hälsa och i en god arbetsmiljö.

Välfärdssektorn är överrepresenterad och fördelningen mellan könen är mycket ojämn. 2023 stod kvinnor för fyra av fem av de pågående sjukfallen.

Är det värt priset? Inhyrning av personal i kommunerna allt vanligare  Kommunernas kostnader för att hyra in tillfällig personal har ökat med 330 procent på tio år. Trots en total kostnad på 3,2 miljarder under 2022 är det få kommuner som jobbar aktivt för att minska beroendet av inhyrd personal. Allra vanligast är hyrpersonal inom socialtjänsten, i individ- och familjeomsorgen samt i äldreomsorgen. Det är verksamheter där relationsbyggande och kontinuitet är centralt för att säkerställa stöd och trygghet för omsorgstagare. Undersökningen visar också att merparten av kommunerna inte närmare analyserar de ökade kostnader som tillfälligt inhyrd personal medför.

Länkar