Tryggheten ökar i Järva

Familjebostäders trygghetsindex i Tensta och Rinkeby ökar för sjunde året i rad och har gått från 66,9 år 2018 till 80,6 i den årliga kundundersökningen 2024. Ett systematiskt trygghetsarbete, som inriktats på förbättrad belysning, säkrare källargångar, effektivare skalskydd och tryggare utomhusmiljöer, har gett resultat.

Fler dialogmöten i samarbete med den lokala hyresgästföreningen ökar förtroendet. Tensta, maj 2023. Foto: Fredrik Hjerling

År 2018 var trygghetsindexet i Järva rekordlågt, över tio procentenheter under genomsnittet för Familjebostäders fastigheter i Stockholm. Ett utvecklingsprojekt initierades för att höja tryggheten i och kring dessa fastigheter. Sju år senare är trygghetsindex i Rinkeby och Tensta i nivå med de i andra bostadsområden där Familjebostäder är verksamma.

– Den starka sammanhållningen och trivseln i Järva står ut i många sammanhang och bostadsbolagen har en enormt viktig roll att värna om detta och bidra till att öka tryggheten i trapphus och på gårdar. Hårt och målmedvetet arbete har uppenbarligen gett tydligt resultat, vilket är väldigt roligt, säger Clara Lindblom, bostadsborgarråd i Stockholms stad.

Riktad satsning för ökad trygghet

2020 inleddes en riktad satsning på Järva, framför allt i Rinkeby och Tensta där Familjebostäder har många fastigheter, för att öka tryggheten. Underhållsåtgärder som skapar trygga miljöer, som trygghetspaket i entréer, källare och gemensamma utrymmen, är en viktig del av satsningen. Effekterna mäts i den årliga kundenkäten, genom säkerhetsbesiktningar och polisens statistik över anmälda brott.
Flera hus i Rinkeby och Tensta har renoverats med så kallade trygghetspaket. Gemensamma utrymmen har rustas upp med elektroniska lås, ståldörrar med glasruta, rörelsestyrd belysning och nya förrådsväggar av stålgaller - förbättringar som gör det tryggare för våra hyresgäster.

– Vi vill göra det svårt för obehöriga att komma in i husen. I Rinkeby har vi testat dörrar med magnetlås, den så kallade Järvadörren, som inte går att ställa upp som tidigare. När vi gjort trygghetspaket ser vi till att hyresgästerna bara kommer in i den del där de har sitt eget förråd, säger Marcela Serrano, förvaltare i Rinkeby.

Personliga möten skapar förtroende

Dialogen med hyresgästerna har förstärkts. I samband med att trygghetspaketen installerats i Tensta och Rinkeby har också dialogen med hyresgäster om exempelvis trygghet, avfallssortering och skadedjursbekämpning förbättrats. I samarbete med den lokala hyresgästföreningen uppmärksammas insatserna vid återkommande bomöten.

– Personliga möten med våra hyresgäster vässar våra insatser. Vi blir bättre på att prioritera de saker som är viktigast för hyresgästerna, säger förvaltningschef Ilnaz Carlsson.

Urval av insatser

• Under 2021-2023 renoverades fastigheterna Hinderstorp, Hemkvarnen och Tullkvarnen i Rinkeby, Björinge, Faringe och Uppinge i Tensta med så kallade trygghetspaket.
  • Säkerhetsbesiktningar gjordes i fastigheterna Hinderstorp, Hemkvarnen och Björinge under 2023, med godkända resultat.
  • Städning utomhus fem dagar i veckan, satsningar på planteringar i kolmakadam för att bekämpa råttor, fler blommande perenner och lågväxande planteringar för att undvika siktproblem och otrygga miljöer.
  • Sedan 2021 finns en gemensam övergripande planering för att öka trygghetsindex i Järva, med fokus på rent, tryggt och snyggt. För att nå målet samarbetar flera funktioner i bolaget kring insatser som ökar tryggheten i området. Insatserna följs upp kontinuerligt.

• Familjebostäder har ca 7000 hyresgäster i Tensta och Rinkeby i totalt 2179 hyresrätter.
  • Hyresgästenkäten genomförs årligen under maj månad av AktivBo och skickas ut till cirka en tredjedel av alla hyresgäster.
  • Totalt svarade 4552 hyresgäster på enkäten, varav 958 i Rinkeby och Tensta.

Clara Lindblom, bostads- och fastighetsborgarråd (v) i Stockholm och ordförande för Familjebostäder.
Foto: Maurits Otterloo
Nya dörrar med magnetlås håller obehöriga ute.
Foto: Fredrik Hjerling
Bättre belysning och fönster i dörrar för insyn ökar tryggheten i källare.
Foto: Fredrik Hjerling
Marcela Serrano, förvaltare i Rinkeby, som ökat trygghetsindex sju år i rad.
Foto: Caroline Odd
Trygghetsindex i Järva 2018-2024
Källa: AktivBo

PRESSINBJUDAN JÄRVAVECKAN: Allmännyttans jättar livecoachade på scen ­”Hjälp oss att bygga mer och billigare!”21.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

När konjunkturen dyker, räntor och inköpspriser är fortsatt höga och kalkylerna är näst intill omöjliga att få ihop, fortsätter allmännyttan i Stockholm ändå att bygga staden. Hyresrätt för hyresrätt. Men hur blir bostadsbolagen ännu bättre? Hur kan byggkostnaderna pressas och byggtiderna kortas för att möta stockholmarnas behov av fler och prisvärda bostäder? Nu sätter sig tre av allmännyttans jättar, Svenska Bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder, på scenen för att bli utmanade av experter – inför publik och direktsända kameror.