Consid

Uthyrningslagen i IT-branschen – en utmaning full av möjligheter

Dela

Från och med den 1 oktober 2022 infördes en ny regel i uthyrningslagen som i korta drag innebär att en konsult som hyrts in till en kund under 24 månader under en 36-månadersperiod antingen ska erbjudas en anställning hos kunden eller att kunden åläggs att betala motsvarande två månadslöner.

Christian Wedel, Strateg och Verksamhetsutvecklare på Consid.
Christian Wedel, Strateg och Verksamhetsutvecklare på Consid.

Efter många och långa diskussioner kommer vi i höst se de första fallen där lagen nyttjas. Teamet på Consid har jobbat tillsammans med både jurister och branschfolk för att dels tolka lagen dels ta fram en modell för både konsult- och kundföretag.

– Vi har jobbat med lagen under nästan två år och tanken med lagen är ju att skydda den anställde vilket i sak är bra, men det finns tyvärr en hel del oklarheter med lagen i sin nuvarande utformning. Vi har tagit fram ett antal inriktningar som gör att vi tillsammans med våra kunder kan hitta lösningar, som dels hanterar lagen men även utvecklar och stärker värdet av leveranserna för våra kunder. Vi pratar team-, åtagande. & värdebaserade leveranser i stället för bara resursbaserad leverans. Tanken är att vi ska hjälpa företagen genom den här djungeln och med hjälp av våra verksamhetsutvecklare ta fram lösningar som fungerar i verkligheten. Vi har även ett egenutvecklat system enbart för att följa upp den här lagen där vi hanterar alla avtal, alla egna konsulter och underkonsulter och med hjälp av det kan vi hjälpa företag att ha detaljkontroll på varje enskild konsult, säger Christian Wedel.

Framför allt är det stora problemet otydligheten i hur lagen är utformad, och där mycket lämnas för tolkning. Utformningen med hur man räknar tiden och vad som anses ingå i tolkningen gör att Christian Wedel ser en turbulent tid framför oss. Alla väntar på dom första prövningarna av lagen och ett tydligt prejudikat.

– Jag tror att det kommer bli en relativt stökig höst. Vi har pratat med över 700 bolag det senaste året och flera säger att de helt sonika kommer avbryta kontrakten och rotera ut konsulter som närmar sig 24 månaders gränsen för att undvika att behöva anställa dem. Vi har pratat med bolag som kommer avsluta och rotera ut över 600 personer, så jag tror det kommer bli en stor rörelse på marknaden och de bolagen som inte förberett sig med systemstöd, processer och proaktivt arbete kommer få en stökig period, både konsultbolag och slutkunder.

Vilka omfattas av uthyrningslagen?

– Här fattade vi som bolag ett tidigt beslut om att alla som jobbar med uthyrd personal omfattas, inklusive oss i IT-branschen. Vi anser att alla som hyr ut personal och där kundföretaget arbetsleder konsulten omfattas, oavsett vilken bransch du jobbar i.

Consids modell har tagits fram efter en genomgång av företagets samtliga kundavtal och över 1500 konsulter. Det har gett en detaljkontroll på antalet dagar konsulten spenderat hos respektive kundföretaget. Samtidigt har en dialog startats med kunder och potentiella kunder om lagens tillämpning.

– Många av våra kunder, men även potentiella kunder har hört talas om vårt arbete och hört av sig för att få guidning och hjälp med hur de ska hantera lagen.

Med reservation för att varje fall är unikt har Consid nu ett antal lösningar.

– Vi hjälper kunder med att se över alternativ som passar deras unika situation och behov. Vi har tagit fram lösningar med allt från konsoliderade teamleveranser, tjänsteleveranser till geografisk omplacering, allt för att följa lagen och samtidigt få minimal påverkan på verksamheten.
Det viktiga att ha i åtanke är att varje situation är unik och att vi utgår från kundens behov och inte en fyrkantig lösning som vi försöker tvinga in i en organisation.

Uthyrningslagen innehåller gråzoner

Consids tolkning skiljer sig från hur vissa branschorgan tolkat lagen på att antal punkter.

– Vi som bolag gjorde tidigt en helt annan tolkning av lagen tillsammans med våra egna jurister, externa bolagsjurister och affärsutvecklare än vad andra gjorde. Efter ett års dialoger med över 700 kunder har tydligt visat oss att vi gjorde rätt i att starta arbetet tidigt och strategiskt då det inte är vår tolkning som kommer vara intressant, utan hur våra kunder tolkar lagen, säger Christian Wedel och ritar upp lösningen.


– Med det i åtanke satte vi ihop en arbetsgrupp med fullt mandat från våra ägare att driva den här frågan i organisationen. Vi skapade som jag sa tidigare ett system som håller koll på varje konsults tid i varje kundavtal och där följer vi även upp tillsammans med varje kund hur de ser på lagen, om vi har samsyn samt vilka konsulter som påverkas. Det viktiga att komma ihåg är att detta inte är ett engångsarbete utan något vi kommer att få följa upp varje månad för varje kund, varje konsult och varje underkonsult.
Otroligt viktigt i detta arbete är även att vara en närvarande arbetsgivare där dialogen med varje enskild konsult är av största vikt. Som Sveriges bästa arbetsgivare sätter vi ju vår personal i första rummet och en nära dialog är avgörande för att alla skall känna sig trygga i den här processen.

Trots två års arbete återstår det fortfarande att se hur lagen faktiskt kommer att praktiseras.

– Mer i detalj kan man säga att driftställets betydelse i lagen är otydlig. Det berör var konsulten fysiskt befinner sig och när ”klockan” tickar samt vilka möjligheter vi har att anpassa leveransen baserat på det. Även arbetsstyrning är ett område som kan tolkas väldigt olika. Vad betyder det att arbets-styra en konsult eller team? Rent generellt handlar det om när och hur de 24 månaderna räknas och vilka kriterier som styr när det inte räknas.
Sedan finns det ju praktiska utmaningar som exempelvis utbetalning av de två ”månadslönerna” i böter som vissa företag har valt att göra. Vad är en månadslön? Det konsulten får på lönespecifikationen eller den totala kostnaden inklusive sociala avgifter? Hur betalar man som företag rent praktiskt ut pengar till en privatperson som inte är anställd i ditt bolag? Det finns många frågor som behöver funderas över och vi försöker med vår erfarenhet hjälpa våra kunder igenom detta med så lite friktion som möjligt, säger Christian Wedel.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Följ Consid

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Consid

Johan Klintin från Consid tar scenen på Testforum 20249.10.2024 09:22:31 CEST | Pressmeddelande

Johan Klintin från Consid har blivit utvald som en av huvudtalarna på Testforum 2024, årets största konferens inom test av IT-system. Testforum, som går av stapeln för 17 året i rad och under åren har samlat över 3000 deltagare, erbjuder ett omfattande program med fokus på de senaste trenderna och best practices inom testning av IT-system. Johan Klintin kommer att dela med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur ett så kallat Enterprise Thinking-mindset kan förändra arbetsmetoder och resultat inom organisationer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye