Unionen ser en ökad optimism i näringslivet efter sommaren

Unionen tar regelbundet temperaturen på konjunkturen. Mätningen i augusti visar att det finns en ökad optimism i det svenska näringslivet.  – Det är ett mer positivt utfall än för ett halvår sedan. Konjunkturfallets botten har nu passerats, men för att inte riskera jobben och ge konjunkturen en rejäl skjuts måste Riksbanken sänka räntan i minst den takt de aviserat, konstaterar Tobias Brännemo, chefsekonom Unionen.

Tobias Brännemo, chefsekonom, ser en ökad optimism i näringslivet efter sommaren Peter Jönsson

Men hjälp av de egna förtroendevalda på klubbar inom det privata näringslivet har Unionen i sin så kallade snabbpanel tagit temperaturen på konjunkturläget hos svenska företag efter sommaren.

Undersökningen ” Ekonomisk utblick: ökad optimism i näringslivet” som släpps idag visar tydligt att det nu finns en ökad optimism vad gäller konjunkturläge och försäljning, jämfört med mätningen som gjordes i våras:

• 33 procent av Unionen-klubbarna svarar att konjunkturläget har förbättrats de senaste tre månaderna och ungefär lika många svarar att det försämrats. Det är en tydlig förbättring jämfört med ett halvår sedan då 25 procent svarade förbättrats och 45 procent försämrats
  • 43 procent av klubbarna bedömer att försäljningen kommer att öka under det kommande halvåret medan endast 25 procent tror på minskad försäljning.
  • Hälften av klubbarna spår att företagets försäljningspriser kommer vara oförändrade det kommande halvåret. Knappt 4 av 10 uppger att de kommer att höjas medan 1 av 10 att de kommer att sänkas. Det är liknande svar som vid den senaste undersökningen och betydligt lägre än de svar som klubbarna gav när inflationen var som högst, då en klar majoritet angav att försäljningspriserna skulle öka.

Arbetsmarknaden trampar vatten - och avvaktar Riksbankens agerande

Däremot är Unionen-klubbarna inte lika optimistiska när det gäller arbetsmarknaden och sysselsättningen.

• Hälften av klubbarna tror på oförändrat antal sysselsatta det kommande halvåret, bland övriga är det ungefär lika många som spår ökat som minskat antal anställda. Det är liknande svar som för ett halvår sedan och visar att arbetsmarknaden är fortsatt avvaktande.

Klubbarna fick även svara på hur de tror att sysselsättningen skulle påverkas av sänkta räntor.

• 1 av 5 anger att deras prognos för sysselsättningsutvecklingen skulle bli mer positiv om räntan sänks i en snabbare takt än den som Riksbanken aviserade i början av sommaren. När Riksbanken nu också aviserat om snabbare räntesänkningar ger det hopp om en mer positiv utveckling för arbetsmarknaden.

– Företagen står på startpallen redo att anställa igen men de vill inte hoppa i så länge räntepolitiken gör att man behöver simma motströms. När Riksbanken framöver inte längre stramar åt ekonomin kommer också anställningarna ta fart, men där är vi inte än, säger Tobias Brännemo.

– Svaren från klubbarna visar tydligt att Riksbanken måste gå vidare med räntesänkningar i minst den takt de nu aviserat och att det då kommer ge en skjuts åt konjunkturen. Är de för avvaktande är risken i stället överhängande att vågskålen tippar över åt fel håll, avslutar Tobias Brännemo.

Fakta: Ekonomisk utblick augusti 2024: Ökad optimism i näringslivet efter sommaren

Ekonomisk utblick är korta ekonomiska analyser om frågor som är relevanta för Unionen. De författas av Unionens chefsekonom Tobias Brännemo och medarbetare på enheten avtal och politik.

Rapporten innehåller en undersökning där Unionen med hjälp av de egna förtroendevalda på klubbar inom det privata näringslivet  tagit temperaturen på konjunkturläget hos svenska företag efter sommaren.

Undersökningen genomfördes 14 – 19 augusti i Unionens Snabbpanel, vilken består av 540 förtroendevalda inom det privata näringslivet. Deltagarfrekvensen var 46 procent. Svaren i enkäten kommer från klubbar verksamma på företag med sammanlagt cirka 330 000 anställda i Sverige.

Om Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

8 av 10 politiker i norra Sverige har inte funderat på sin kompetensutveckling – dags att sluta skillgissa4.7.2024 10:31:32 CEST | Pressmeddelande

Få politiker i regionala utvecklingsnämnder i norra Sverige har funderat på den egna kompetensutvecklingen och de tror inte att de behöver kompetensutveckling för att kunna ta ett nytt jobb. Det visar en ny undersökning från Unionen. – De som sitter på makten måste inse betydelsen av vidareutbildning mitt i arbetslivet, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen