”Den hållbara trädgårdsstaden” - TMF lanserar idétävling för arkitektstudenter

Idétävlingen ”Den hållbara trädgårdsstaden” är öppen för arkitektstudenter  - syftet är att få fram konkreta förslag på framtidens trädgårdsstäder med fokus på hållbarhet och urbanisering. Tävlingen pågår till sommaren 2025 och görs i samarbete med flera svenska kommuner och lärosäten.

— Urbanisering och hållbarhet är centrala begrepp i modern samhällsplaneringen och trädgårdsstaden är svaret på många av de frågor som dyker upp i takt med att samhället utvecklas. Vi vill med denna tävling stimulera unga arkitekter att tänka kreativt kring trädgårdsstäder och lyfta nya perspektiv i samarbete med både arkitekter och kommuner, säger Gustaf Edgren, bostadspolitisk expert hos Trä- och Möbelföretagen och projektledare hos TMF.

Tävlingen pågår fram till sommaren 2025 och görs i samarbete med flera kommuner som står inför unika utmaningar i sin stadsplanering och som ser kraftiga expansionsmöjligheter under kommande år. Deltagande kommuner är Göteborg, Skövde, Skellefteå, Umeå och Robertsfors och varje kommun bistår med underlag för stadsplanering av områden som är högintressanta för expansion under kommande år.

Fokus kommer att ligga på att skapa balans mellan småskalig bebyggelse och grönområden, med hänsyn till modern teknik och social hållbarhet. Deltagande bidrag kommer bedömas av en expertjury bestående av:

Kjell Forshed, Arkitekt & grundare, Brunnberg & Forshed

Gustaf Edgren, TMF

Magnus Schön, Landskapsarkitekt, KOD Arkitekter

Fredrik Rosenhall, INOBI Arkitekter

Karin Milles, Stadsarkitekt Norrköpings kommun

Jessica Becker, Arkitekt, Trästad

Förstapris: 40 000 kronor,

Andrapris: 20 000 kronor

Tredjepris: 10 000 kronor.

Mer information löpande under tävlingens gång finns på TMF:s hemsida.

Länkar

Trä- och Möbelföretagen (TMF) är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de cirka 650 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. TMF bygger och inreder Sverige. Industrin omsätter 80 miljarder kronor och har knappt 30 000 personer anställda.