Manifestation på Sveriges lärares dag 4 september

Välkommen till manifestationen på Stortorget i Gävle centrum.

Den 4 september uppmärksammas Sveriges lärares dag av fackförbundet Sveriges Lörare.

En manifestationen ser på Stortorget i Gävle centrum, utanför filmstaden.

Förste talare kommer att starta kl. 17.30 och blir 1 vice ordförande för Sveriges Lärare Robin Smith, därefter kommer det talare för Kommunal, SSR och Förskoleupproret.

— Vi kommer protestera mot neddragningarna som drabbar förskola och skola i Gävle kommun. Vi ser en alltmer pressad personal utifrån de neddragningar som sker. Resurser för elever i behov av särskilt stöd minskar vilket leder till att lärare får större arbetsbelastning och påverkar resten av eleverna, säger Mikael Forsberg, Sveriges Lärare Gävle.

— I förskolan ser vi mer ”tajta” scheman där personal får svårigheter att få ut pauser, raster och planeringstid. Där har man även blivit återhållsamma med att ta in vikarier och ordinarie personal blir förflyttade till andra arbetsplatser när personal blir sjuka. Det skapar en stress, man kan inte bedriva den undervisning som man planerat. Även i förskolan har det skett minskning med resurspersonal för barn som behöver mer stöd och hjälp i vardagen.

Det minskade barnantalet och kommunens tuffa ekonomiska läge har lett till varsel, än så länge inte uppsägningar av våra medlemsgrupper, men ett antal barnskötare inom förskolan har fått sluta vilket påverkar lärarna i förskolan. Vi hade så klart hellre sett att det minskade barnantalet i stället medfört att vallöften om färre barn i grupperna kunnat genomföras.

— Sveriges Lärare ser oroligt på hur kommunens neddragningar kommer att påverka skola och förskola under de närmsta åren och vad det i förlängningen leder till i minskade måluppfyllelse, sjunkande utbildningsnivå, sjukskrivningstal som ökar, lärare som lämnar yrket och ett ökat utanförskap, säger Mikael Forsberg, Sveriges Lärare Gävle.

Datum: 4 september kl 17.30

Plats: Stortorget i Gävle centrum

Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.