Slovensk konstnär och lokala skolbarn skapar magisk ljusinstallation på Smögen

5–8 september förvandlas Smögen under den internationella ljusfestivalen Island of Light. En av festivalens mest spännande höjdpunkter är ljusinstallationen "A walk through the bottom" av den slovenske konstnären Matej Bizovičar. I ett unikt samarbete med 90 skolbarn från Kungshamn och Smögen har Matej skapat en konstupplevelse som förenar kreativitet, hållbarhet och lokal delaktighet.

Bizovičar, känd för sina stora skulptur- och ljusinstallationer, reste till Bohuslän tidigare i år för att påbörja projektet. Med återvunnet material från den marina återvinningscentralen och genom workshops med skolbarn har han skapat en installation som både imponerar visuellt och förmedlar ett starkt budskap om miljömedvetenhet.

Dulce Ahlberg, konstnärlig ledare för Island of Light, beskriver "A walk through the bottom" som ett verk som fångar festivalens kärna: hög konstnärlig kvalitet kombinerat med lokal förankring och hållbarhet.

- Med ”A walk through the bottom” har Matej och barnen skapat en installation som är både visuellt fängslande och inkluderande för lokalsamhället. Det är ett projekt som visar hur konst kan förena människor och lyfta viktiga miljöfrågor.

Turistrådet Västsverige är en av flera samarbetspartners som bidrar till genomförandet av Island of Light. Gunilla Davidsson, projektledare för kulturturism på Turistrådet Västsverige, lyfter fram arrangörerna, med Dulce Ahlberg i spetsen, för deras betydande bidrag till det lokala näringslivet.

- Island of Light har växt år efter år, och är ett evenemang som stärker Västsveriges profil när det gäller konst och kultur. Att man dessutom förlänger säsongen samspelar väl med vårt arbete inom Hållbarhetsklivet, där strävan är att locka besökare under perioder som traditionellt har lägre beläggning, säger Gunilla Davidsson, projektledare kulturturism Turistrådet Västsverige.

Samverkan med Fiskeföreningen Norden

Under en heldagsworkshop på Kungshamnsskolan fick eleverna, under Matejs ledning, skapa 300 fantasifulla skulpturer av rep, bojar och andra återvunna föremål från havet. Med sin pedagogiska skicklighet inspirerade Matej barnen att utforska nya sätt att uttrycka sig genom konst, och resultatet blev en samling unika varelser som nu blir en del av "A walk through the bottom".

Installationen placeras i Vallevik på Smögen, där den smälter samman med naturen. Med stöd från Fiskarföreningen Norden och deras representant Sixten Söderberg har Matej fått tillgång till tre stora räktrålare – fem meter breda nätcylindrar – som utgör stommen i verket. De skulpturer som barnen skapat kommer att hänga inuti dessa cylindrar och lysa upp i natten, spraymålade i UV-reaktiva färger.

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastsverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar i år med sitt verk ”Animalia” vid den internationellt hyllade ljuskonstfestivalen Island of Light, som äger rum på Smögen den 5–8 september. Kurbas Production består av tre män och två kvinnor, men representeras på plats enbart av medlemmen Liudmyla Stetskovych. Männen i gruppen, däribland Liudmylas make Volodymyr, får inte lämna Ukraina så länge kriget mot Ryssland pågår.