Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal
Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.
Riksförbundet M Sverige manar leasingtagare att vara uppmärksamma på att avtalet verkligen följs, inte minst då bilen ska återlämnas vid hyresperiodens slut.
– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
I privatleasingavtalet finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämningen kan hyresgivaren komma med krav att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” – alltså inte återförsäljaren. Men i exempel som M Sverige granskat visar det sig att återförsäljaren struntat i det när bilen återlämnas och kommit med egna krav på betalning, helt i strid med avtalet.
– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall.
Dessutom finns det i fallet med Hedin Bil även en problematik i att de är både generalagent och återförsäljare för flera bilmärken, som exempelvis Ford, MG och Renault. Det innebär att återförsäljarens möjlighet att förhandla om olika kostnader med generalagenten inte existerar och att generalagenten i stället kan peka med hela handen och kräva ett visst förhållningssätt gentemot kunderna.
– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.
I ett fall har Hedin-återförsäljaren bekräftat i ett mejl till kunden att ”eftersom det är vi på Hedin Bil som har återköpsrätt på dessa fordon (från Santander Consumer Bank, M Sveriges anm.) så är det vi som skickar ut fakturan till dig också i samband med återlämnade av fordonet”. Ett förfarande som går tvärt emot avtalet.
Det kan till exempel röra sig om fakturor för åtgärdande av tekniska brister som borde täckas av garantin. Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet.
M Sveriges råd
Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.
- Klaga först till företaget som du har betalat till.
- Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
- Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.
Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Reflexer räddar liv5.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 35 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen30.10.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inför bytet till vinterdäck24.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum