Allt tuffare för barnfamiljer efter prisrusning på svenska nöjesparker
Kostnaden för att besöka svenska nöjesparker har ökat med 39 % sedan 2018, där ett besök kan kosta en barnfamilj tusentals kronor. Detta samtidigt som många familjer kämpar för att få ekonomin att gå ihop, vilket har lett till en kraftig ökning i efterfrågan på rabatter till svenska nöjesparker, visar en sammanställning från Dealguru.
”Tyvärr har möjligheten att besöka en nöjespark blivit en klassfråga. I 12 av de 16 nöjesparker som vi jämfört kostar ett dagsbesök för en barnfamilj över 1 000 kr, och i hälften av fallen över 1 500 kr. Då är varken mat, fika eller souvenirer inkluderat. Det är mycket pengar för många familjer”, säger Johan Selin, vd på Dealguru.
På Dealguru, en community för personer som gillar rabatter och erbjudanden, har rabatter till nöjesparker varit bland de mest eftersökta under sommaren. Enligt siffror från Google har antalet sökningar på denna typ av rabatter ökat med 150 % jämfört med förra sommaren.
Sveriges dyraste nöjespark 2024 är Liseberg. Där kostar ett dagsbesök för en barnfamilj som består av två vuxna och två barn hela 2 380 kr, en ökning med 31 % sedan 2018.
“Föräldrar vill fortfarande unna barnen upplevelser och skapa minnen. Men samtidigt som barnbidraget är oförändrat sedan 2018 har nöjesparkerna höjt sina priser 39 % i genomsnitt. Många familjer kämpar för att få ekonomin att gå ihop, det har helt enkelt blivit en klassfråga om man har råd att besöka en nöjespark,” avslutar Johan Selin.
Fakta om undersökningen
Dealguru har undersökt priser för ett dagsbesök på 16 svenska nöjesparker för en familj med två vuxna och två barn, som sedan jämförts med en motsvarande sammanställning som Aftonbladet genomförde 2018. I genomsnitt har priserna ökat 39 %, från 1 073 kr till 1 435 kr. Dyrast var Liseberg med 2 380 kr (+31 %) och billigast var Skansen med 690 kr (+44 %).
Så mycket har priserna ökat på svenska nöjesparker
2018 | 2024 | Förändring i kr | Förändring i % | ||
1 | Liseberg | 1 820 kr | 2 380 kr | 560 kr | 31% |
2 | Gröna Lund | 1 780 kr | 2 080 kr | 300 kr | 17% |
3 | Leksands Sommarland | 1 400 kr | 1 860 kr | 460 kr | 33% |
4 | Kolmården | 1 616 kr | 1 796 kr | 180 kr | 11% |
5 | Astrid Lindgrens värld | 1 400 kr | 1 740 kr | 340 kr | 24% |
6 | High Chaparral | 1 280 kr | 1 636 kr | 356 kr | 28% |
7 | Tomteland Mora | 745 kr | 1 580 kr | 835 kr | 112% |
8 | Skara Sommarland | 1 396 kr | 1 556 kr | 160 kr | 11% |
9 | Furuvik | 876 kr | 1 496 kr | 620 kr | 71% |
10 | Skånes Djurpark | 876 kr | 1 396 kr | 520 kr | 59% |
11 | Borås Djurpark | 740 kr | 1 196 kr | 456 kr | 62% |
12 | Universeum | 845 kr | 1 000 kr | 155 kr | 18% |
13 | Nordens Ark | 700 kr | 880 kr | 180 kr | 26% |
14 | Lycksele Djurpark | 620 kr | 840 kr | 220 kr | 35% |
15 | Junibacken | 596 kr | 830 kr | 234 kr | 39% |
16 | Skansen | 480 kr | 690 kr | 210 kr | 44% |
Medel | 1 073 kr | 1 435 kr | 362 kr | 39% |
Källa: Nöjesparkernas hemsidor & Aftonbladet
Kontakter
Johan SelinVd DealGuru AB
Tel:+46 73 53 56 598johan@dealguru.seOm DealGuru
DealGuru är en community för personer som gillar rabatter och erbjudanden. I DealGurus app och sajt delar medlemmarna tips på rabatter och erbjudanden, så kallade deals, med varandra. DealGuru grundades i Lund 2022 av Johan Selin och Lasse Järvinen, med målet att hjälpa svenska konsumenter att spara tid och pengar.
Följ DealGuru
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från DealGuru
Gratisprinsessans tips – så fyndar du på Black Week26.11.2024 06:07:00 CET | Pressmeddelande
Black Week är här, och årets största shoppingvecka bjuder på både möjligheter och fallgropar. Med lite planering och smarta strategier kan man som konsument spara stort utan att spendera i onödan, menar fyndproffset Malin Persson.
Årets julklapp ”tråkig” enligt 9 av 10 konsumenter18.11.2024 06:07:00 CET | Pressmeddelande
Svenska konsumenter är inte imponerade av årets julklapp – unisex-doften. Hela 9 av 10 tycker att valet är tråkigt, och endast 4 % planerar att köpa den, enligt en ny undersökning från DealGuru. "Det enda som kommer dofta i jul är granen," konstaterar Johan Selin, VD på DealGuru.
Singles Day är överskattad – större rabatter att vänta under Black Week8.11.2024 06:07:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 9 av 10 svenska konsumenter planerar att hoppa över Singles Day, och i stället spara sina pengar till Black Week i år, visar en ny undersökning från DealGuru.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum