Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv

Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.

Nyförvärv i Hockeymorgons studio. Tobias Dahlberg, är ny programledare och Christopher Heino-Lindberg ny expert tillsammans med Johanna Lagus, som varit med sedan start.

– Nu gasar vi in i hockeysäsongen. Vi tror starkt på kombinationen av podd och video, det är en viktig del av Sportbladets förändrade innehåll framöver och samarbetet med Dobb 2.0 ger oss och vodden Hockeymorgon en extra boost. Nästan 300 000 startade strömmar redan från start gör att vi går otroligt starkt in i hockeysäsongen, säger Magnus Herbertsson, Sportchef på Aftonbladet
Inför höststarten har Sportbladet justerat både innehåll, distribution och plattform.

– Vi vill öka antalet lyssnare och tittare och få en starkare räckvidd, inte minst via sociala plattformar där vi denna säsong kommer att ta stora steg framåt. Jag är övertygad om att våra användare kommer att märka skillnaden och att våra annonsörer kommer att uppskatta förändringen, säger Magnus Herbertsson.

Inför höstpremiären har också två nyförvärv plockats in till Hockeymorgon. Tobias Dahlberg, mångårig kommentator och programledare hos bland annat Viaplay och TV4 Play, blir ny programledare. Den tidigare ishockeymålvakten och tränaren Christopher Heino-Lindberg ansluter dessutom som ny expert tillsammans med Johanna Lagus som varit med sedan start.

– Vi är taggade och ser enormt mycket fram emot att få leda Hockeymorgon framåt. Vårt huvudfokus blir fortsatt SHL, där vi med en mängd gäster och profiler från Sportbladet skapar utrymme för olika perspektiv kring allt som rör hockeyn, både på och utanför isen. Vi vill skapa ett starkt och underhållande format för hockeyfansen, säger Tobias Dahlberg.

Förre hockeymålvakten Christopher Heino-Lindberg tar plats som expert vid sidan om Johanna Lagus.

– Det ska bli otroligt intressant att byta sida och få chansen att bidra med de kunskaper och insikter jag fått genom åren. Jag är också ödmjuk att det blir en utmaning att inte vara tränare utan istället vara den som har åsikter om vad som händer inom SHL och den övriga ishockey. Men jag ser mycket fram emot det, säger Christopher Heino-Lindberg.
Hockeymorgon är ett format framtaget i partnerskap mellan Sportbladet och Dobb 2.0 och sänds live på Sportbladet och Youtube två gånger i veckan, efter varje sändning publiceras programmet som podcast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Björkman, Plus & projektchef, Sportbladet. Telefon: 072-241 54 69. E-post: martin.bjorkman@aftonbladet.se.
Anders Nettelbladt, Producent Hockeymorgon, Dobb. Telefon: 0708 56 66 08. E-post: anders.nettelbladt@dobb.se

Johanna Lagus, Tobias Dahlberg och Christopher Heino-Lindberg leder Sportbladet-vodden Hockeymorgon.

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme.

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet9.8.2024 11:18:50 CEST | Pressmeddelande

Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group. – Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.