Akavia om regeringens budgetsatsning: Positivt att skatten på arbete sänks

Idag bjöd regeringen in till pressträff för att presentera sin budgetsatsning för hushållens ekonomi. I ett ekonomiskt läge med en återgång till lägre inflation och lågkonjunktur är det naturligt med en expansiv budget. Många hushåll har även en tuff ekonomisk situation. Akavia välkomnar att den expansiva budgeten konstrueras på ett sätt som stärker sysselsättning och tillväxt genom att en mindre andel av skatteintäkterna kommer från arbete.

Charlotte Tarschys, chefsekonom på Akavia. Foto: Åsa Hafmar

Regeringen aviserade bland annat ett höjt jobbskatteavdrag och höjd skiktgräns för inkomstskatt.

- Det är glädjande att regeringen sänker skatten på arbete genom att höja jobbskatteavdraget. I en tid av snabb teknisk utveckling, inte minst då AI-tekniken omdanar kunskapsintensiv arbetsmarknad, är det viktigt att steg för steg gå mot ett skattesystem som i högre grad främjar sysselsättning och tillväxt, säger Charlotte Tarschys, chefsekonom på Akavia.

- Det är även positivt att utbildning kommer att löna sig bättre genom att skiktgränsen för statlig skatt i år följer indexeringen. Många av Akavias medlemmar har nyckelroller på arbetsmarknaden med lång utbildning och hög kompetens. Det är viktigt att det lönar sig att vidareutbilda sig, ta på sig mer ansvar eller en chefsroll. Genom att det blir mer lönsamt med utbildning och kompetens skapas också drivkrafter som stärker både kunskapssamhället och samhällsekonomin, säger Charlotte Tarschys.

Samtidigt är Akavia kritiska till att regeringen väljer att bevara avtrappningen av jobbskatteavdraget. Flera utvärderingar av avtrappningen av jobbskatteavdraget, bland annat från IFAU, visar negativa effekter på samhällsekonomin samtidigt som det inte bidrar med nämnvärda skatteintäkter.

I dag kommer majoriteten av skatteintäkterna från arbete. I en tid av snabb teknisk utveckling finns goda skäl att ta steg mot ett skattesystem där en mindre andel av skatteintäkterna kommer från arbete. När bland annat AI-tekniken omdanar kunskapsintensiv arbetsmarknad är det viktigt att det inte finns onödigt höga kostnader för humankapital.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 140 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Akavia om SNS forskningsrapport: Omställningsstudiestödet är ingen arbetsmarknadspolitisk åtgärd16.9.2024 13:56:36 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport från SNS hävdar två forskare att omställningsstudiestödet slår fel, att det inte når de grupper som har störst behov, och att det är ett slöseri med studiemedel. Enligt Akavia bygger kritiken på en återkommande missuppfattning om syftet med reformen, det har aldrig varit och är inte tänkt att fungera som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Samtidigt behövs fortsatt ökade resurser och högre takt i handläggningen hos CSN för att reformen ska bli framgångsrik.