Almega: "Positivt med nytt jobbskatteavdrag"

Almega välkomnar regeringens besked om ett nytt jobbskatteavdrag. ”Allt som ökar incitamenten att ta ett jobb är positivt,” säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.

Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega
Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega Foto: Kate Gabor

Almega välkomnar regeringens satsning på ett förstärkt jobbskatteavdrag riktat mot låg- och medelinkomsttagare.

– Ett utökat jobbskatteavdrag är något som vi har efterlyst sedan länge. Det ska alltid löna sig att arbeta och regeringens besked innebär ökade ekonomiska incitament att gå från utanförskap till anställning. Men det behövs också ett bidragstak, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.

Enligt Almega måste det även löna sig att ta mer ansvar, utbilda sig eller jobba extra.

– Avtrappningen av jobbskatteavdraget behöver tas bort vilket enligt en studie från myndigheten IFAU skulle vara mer än självfinansierad, säger Fredrik Östbom.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.