Philip Morris i Sverige blir Swedish Match
Nu integreras Swedish Match och Philip Morris i Sverige under varumärket Swedish Match. Det här är ett betydande steg i den integration som pågått sedan det amerikanska tobaksbolaget Philip Morris International 2022 förvärvade Swedish Match med en bred portfölj av av snus och nikotinportioner.
Redan den 1 januari 2024 utsågs Anna Hällöv till ny chef för den kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och från och med 1 september kommer de båda organisationerna vara helt integrerade under det gemensamma namnet Swedish Match.
Som Sverigechef rapporterar Anna Hällöv till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef. Båda har en bred och lång erfarenhet från fast moving consumer goods.
- "Valet att fortsätta den kommersiella verksamheten under varumärket Swedish Match är en naturlig del av vår resa framåt, där vi fortsätter att bygga vidare på Swedish Match starka traditioner samtidigt som vi intensifierar vårt arbete med att erbjuda vuxna rökare fler rökfria alternativ," säger Anette Rosengren som är nordisk koncernchef för Swedish Match.
- ”Tillsammans med en bred portfölj av rökfria produkter får vi ännu större möjligheter att konkurrera på en marknad i snabb förändring, samtidigt som det påskyndar vårt gemensamma arbeta för en rökfri framtid,” säger Anna Hällöv som är Sverigechef för Swedish Match.
Swedish Match i Sverige får en bred portfölj av rökfria produkter med snus, nikotinportioner samt uppvärmd tobak. Portföljen innehåller starka varumärken som General, Göteborgs Rape, Zyn, IQOS och spelar en viktig roll i Philip Morris globala strategi att minska och helt fasa ut rökningen över hela världen.
Kontakter
Robert NoordKommunikationschef
Presskontakt
Om oss
Swedish Match – ett dotterbolag till Philip Morris International (PMI) – har varit ledande inom tobaksindustrin i mer än 200 år och arbetar för att leverera ett rökfritt Norden till 2035.
PMI:s Norden sysselsätter 1 600 personer i Sverige, Danmark, Finland och Norge, bland annat i produktionsanläggningar, butiker och Swedish Match innovationscenter och museum i Stockholm. Bolaget är verksamt som Swedish Match i Sverige och Norge och som Philip Morris Nordics i Danmark och Finland.
PMI är ett ledande internationellt tobaksföretag som aktivt levererar en rökfri framtid och utvecklar sin portfölj på lång sikt för att inkludera produkter utanför tobaks- och nikotinsektorn. Sedan 2008 har företaget investerat 12,5 miljarder dollar för att utveckla, vetenskapligt underbygga och kommersialisera innovativa rökfria produkter för vuxna som annars skulle fortsätta röka, med målet att helt sluta försäljningen av cigaretter. Det omfattar utvecklingen av vetenskapliga förmågor i världsklass, särskilt inom områdena preklinisk systemtoxikologi, klinisk forskning och beteendevetenskaplig forskning, såväl som postmarknadsstudier.
I USA har livsmedels- och läkemedelsmyndighet (FDA) godkänt auktoriserade versioner av PMI:s elektroniska enheter och förbrukningsvaror, samt Swedish Matchs snus som Modified Risk Tobacco Products och ansökan om förnyelse behandlas för närvarande av FDA. Per den 30 juni 2024 fanns PMI:s rökfria produkter till försäljning på 90 marknader, och PMI uppskattar att 36,5 miljoner vuxna runt om i världen använder PMI:s rökfria produkter.
År 2022 förvärvade PMI Swedish Match – en ledare inom oral nikotinleverans – och skapade en global rökfri mästare. USA Food and Drug Administration har auktoriserade versioner av PMI:s uppvärmda tobaksprodukter och Swedish Match snusprodukter som modifierade risktobaksprodukter.
Följ Swedish Match
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Swedish Match
Den olagliga cigarettkonsumtionen minskar i Sverige14.10.2024 14:16:01 CEST | Pressmeddelande
Konsumtionen av olagliga cigaretter i Sverige minskade under 2023 men uppgår fortfarande till 7% av den totala konsumtionen under 2023. Det visar en rapport som KPMG gjort på uppdrag av Philip Morris International.
Anna Hällöv blir ny Sverigechef för den gemensamma organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match14.11.2023 09:15:58 CET | Pressmeddelande
Från och med 1 januari blir Anna Hällöv ny chef för den samlade kommersiella organisationen Philip Morris Sverige och Swedish Match och rapporterar direkt till Anette Rosengren som är nordisk koncernchef.
Marknaden för olagliga cigaretter fortsätter växa i EU4.9.2023 11:00:33 CEST | Pressmeddelande
Enligt en ny studie från KPMG fortsatte den olagliga cigarettmarknaden i den Europeiska Unionen (EU) att växa 2022. Ökningen är cirka 0,7%, huvudsakligen drivet av ökningar i Frankrike och Belgien. Den största olagliga marknaden inom EU finns i Frankrike och står nu för 47% av den totala olagliga cigarettkonsumtionen i regionen. En uppskattning är att 8 miljarder olagliga cigaretter som konsumerades i Frankrike var förfalskade produkter vilket är mer än hela den svenska cigarettmarknaden som omsätter cirka 5 miljarder cigaretter.
Philip Morris lanserar IQOS Iluma på den svenska marknaden12.6.2023 10:27:27 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Philip Morris IQOS Iluma som är en vidareutveckling av den tidigare versionen IQOS 3 Duo.
En rökfri framtid är enda vägen framåt – 2021 års hållbarhetsrapport för Philip Morris International i Norden19.10.2022 10:32:48 CEST | Pressmeddelande
Som ett av världens ledande tobaksbolag är hållbarhetsarbetet en naturlig och prioriterad del av Philip Morris (PMI) verksamhet. För tredje året i rad presenterar PMI nu en hållbarhetsrapport som fokuserar på den nordiska marknaden och hur verksamheten kan göra störst skillnad lokalt, men också visar hur PMI i Norden kan bidra till att nå de globala målen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum