Länstrafiken Kronoberg

Leverantörsbyte av elbussar till Länstrafiken Kronoberg

Connect Bus avbryter samarbetet med nuvarande elbusstillverkare på grund av leveransförseningar. En ny leverantör har valts, och färdiga elbussar förväntas vara i trafik i Kronoberg augusti/september 2025.

I december förra året skulle totalt 47 nya elbussar sättas i trafik i Kronoberg. Dessa beställdes i september 2022, med god tidsmarginal till trafikstarten i december 2023.  Leveransen har därefter drabbats av många och upprepade förseningar, vilka i huvudsak har berott på komponentbrist hos tillverkarens underleverantörer till följd av faktorer i omvärlden. Busstillverkaren har enligt egna uppgifter även haft ekonomiska utmaningar samt begränsningar i sin produktionskapacitet. Det finns fortsatt mycket stora osäkerhetsfaktorer i leveransplanen, och kring huruvida den går att fullfölja.

Connect Bus, som idag utför den allmänna kollektivtrafiken i Region Kronoberg, har därför beslutat att avbryta samarbetet med den nuvarande elbusstillverkaren, och har i stället valt en ny leverantör. Denna leverantör är en av världens största busstillverkare, och kan leverera körklara elbussar till Kronoberg med trafikstart i augusti respektive september 2025.

De gamla bussarna som trafikerat i huvudsak Växjö stadstrafik kommer löpande fasas ut under hösten och ersättas med bättre begagnade bussar fram till dess att nya elbussarna är på plats.

- Det är oerhört beklagligt att vi hamnat i denna situation. Tyvärr är vi inte ensamma om just dessa förseningar, och vi har verkligen gjort allt för att snabba på leveransplanen. Vi är dock övertygade om att vi fattat helt rätt beslut att byta leverantör utifrån rådande omständigheter - så att våra resenärer ska få elbusstrafik så fort det är praktiskt möjligt, säger Jonas Kempe, VD på Connect Bus Sverige.

- Vi är eniga med Connect Bus i den här frågan, och tror att detta blir den bästa lösningen, även om vi också tycker att det är beklagligt och väldigt tråkigt att elbussarna dröjer ytterligare. Det viktigaste för oss är att vi fortsatt kan utföra trafiken och erbjuda våra kunder hållbara, trygga och bekväma resor med stadstrafiken, vilket blir möjligt med denna lösningen, avslutar Pär Welander, trafikdirektör på Länstrafiken Kronberg.

För mer information:

Frågor som rör fordon, leverantör och leverans:
Jonas Kempe, VD Connect Bus Sverige, 070-187 10 61, jonas.kempe@connectbus.se

Övriga frågor
Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg, 0790-67 53 85, par.welander@kronoberg.se

Kontakter

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg