Svenskarna säger nej till digitala kopior av avlidna
Med hjälp av AI är det möjligt att bygga “nekrorobotar” – kopior av människor som en gång levt. Men frågan är om vi verkligen vill det? En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att en stor majoritet svenskar säger nej till att använda AI-teknik för att återskapa och interagera med digitala versioner av avlidna, och endast sju procent kan tänka sig att själva bli återskapade.

Tekniken utvecklas, även bortom livets slut. Med hjälp av AI är det numera möjligt att både skapa digitala kopior av bortgångna personer och också interagera med dem. Men, svenskarna ställer sig tveksamma till den nya tekniken – det visar en ny Sifo-undersökning från Fonus. Tre av fyra svenskar (75 procent) kan inte tänka sig att använda AI-teknik för att återskapa eller interagera med digitala versioner av avlidna, och var tredje (36 procent) är starkt emot detta och anser det vara obehagligt eller olämpligt.
- Strävan efter att hedra personer som inte längre finns med oss och bevara deras minne har funnits i alla tider och kulturer. Förr lade vi status- och identitetsmarkörer i kistan, som en kruka för en keramiker eller en pilbåge för en jägare, för att hedra och visa respekt för den avlidne. Vi målade också tavlor av släktingar och berättade spännande historier för att nästkommande generationer skulle minnas de som en gång levt. Idag gör vi det till viss del fortfarande, men vi använder även sociala medier som verktyg för att minnas och hedra familj och vänner. En digital kopia av en person skulle då alltså kunna vara nästa steg i jakten på denna strävan, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Precis som många är emot att använda AI-teknik för att interagera med avlidna anhöriga, är det få som själva vill bli återskapade och endast sju procent kan tänka sig att bli det. Undersökningen visar dock att den yngre generationen är lite mer positivt inställda till AI-tekniken jämfört med den äldre (10 procent bland 18–29-åringar, 2 procent bland 65–79-åringar).
- Vi ser redan idag att många vill lämna efter sig information om hur de vill göra med sitt digitala arv, som konton till sociala medier, viktiga mejl, eller lösenord. På kort sikt tror jag att det också kommer bli vanligare att man vill påverka huruvida man vill att eftervärlden ska kunna göra en digital kopia av sig själv. Att yngre är mer positiva till att själva bli återskapade när de gått bort känns rimligt, eftersom de har haft det digitala som en del av sin vardag sedan barnsben och är kanske därför mer benägna att omfamna tanken på ett digitalt efterliv, säger Conny.
För den som inte vill bli återskapad av AI efter sin bortgång gäller det dock att vara tydlig gentemot sina anhöriga.
- Idag finns det ingen lag som reglerar AI i relation till döden och begravning och juridiken kring hur avlidna människors information hanteras är svår att tolka. Om man vill säkerställa att familj, vänner eller bekanta inte använder ens digitala spår, som bilder, mejlkonversationer eller chattar, som underlag för att skapa en digital kopia efter sin bortgång, är det bra att lämna information om detta till de anhöriga. Exempelvis i Vita Arkivet eller i ett testamente, säger Conny.
Om undersökningen
Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Sweden på uppdrag av Fonus för att undersöka svenskarnas inställning till döden och begravning. 4 512 respondenter i åldrarna 18-79 år har svarat på undersökningen mellan den 25 januari och 6 februari 2024.
Nyckelord
Kontakter
Philip AtkinsonPresskontakt
Tel:+46 769426998philip.atkinson@gknordic.comBilder
Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom Fonus ekonomisk förening finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Föreningen omsätter totalt 1,4 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Föreningen ägs kooperativt av cirka 1 125 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Varannan svensk ångrar det som de aldrig sa till en anhörig på dödsbädden2.12.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
Det vi inte hinner eller vågar säga kan ibland väga tyngre än det som faktiskt blir sagt. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att varannan svensk ångrar något de aldrig hann säga till en närstående innan personen gick bort.
Nära en halv miljon svenskar undviker att prata med barn om döden10.11.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Hur pratar man egentligen med barn om döden – och bör man ens göra det? I en tid då omvärlden präglas av oro och osäkerhet blir frågorna om liv och död svåra att undvika. Men för många vuxna är samtalet laddat. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att nära en halv miljon svenskar helst undviker att prata med barn om sorg och döden.
I ensamhet eller tända ett ljus – så minns svenskarna helst sina döda27.10.2025 08:32:00 CET | Pressmeddelande
Att ta farväl är en av livets största händelser där traditioner och ritualer länge har hjälpt till att ge sorgen en plats. Under allhelgonahelgen blir detta särskilt tydligt, när ljusen tänds och minnena får ta plats. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar dock att sättet vi minns på skiljer sig åt – för de flesta sker minnet i stillhet medan andra söker tröst i gemenskap eller små ritualer.
Män är sämre på att besöka anhörigas gravar under allhelgonahelgen8.10.2025 10:03:00 CEST | Pressmeddelande
Allhelgona är för många en tid för stillhet och minnen. Men när ljusen ska tändas på kyrkogårdar över hela landet är det många som inte kan vara där. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att över en miljon svenskar gärna skulle vilja besöka en gravplats, men saknar möjlighet. Bland dem som faktiskt planerar ett besök är männen betydligt färre än kvinnorna.
“Fel” känslor vid sorg – så känner svenskarna egentligen8.9.2025 08:04:00 CEST | Pressmeddelande
När någon dör väcks många känslor – men inte alltid de vi förväntar oss. Förutom sorg och saknad kan reaktionerna vara mångfacetterade och svåra att tala om. En ny Sifo-undersökning från Fonus visar hur känslor som ångest, lättnad och ilska är en betydande del av många svenskars sorgeupplevelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
