Eric Stern ny sidekick för UR-podcasten Hjärta och hjärna

Nu är det premiär för en ny säsong av UR:s populära podd Hjärta och Hjärna med psykologen Jenny Jägerfeld som i den nya säsongen djupdyker i ämnen som utmattning, myggor och monogami. Nu ansluter komikern och skådespelaren och komikern Eric Stern till programmet.

En kvinna och en man står tillsammans framför en mörk bakgrund.
Eric Stern blir ny programledare tillsammans med psykologen Jenny Jägerfeld som i den nya säsongen djupdyker i ämnen som utmattning, myggor och monogami. Jose Calvente/UR

Premiär UR Play den 20 september och på Sveriges radio P4, 21 september.

I 15 avsnitt kommer vi i säsong sex att syna påståenden som: Har antalet sjukskrivningar för utmattningssyndrom ökat lavinartat? Gillar myggor vissa människors blod bättre än andras? Tillhör det människans natur att leva i monogama relationer?

Jenny Jägerfeld och Eric Stern bjuder in experter för att med vetenskapens hjälp ta reda på om påståendena är sanna, falska – eller mitt emellan.

Jag har lärt mig massor under inspelningen. Det är så många saker som inte alls är som man tror. Att få kombinera vetenskap med humor och göra det tillsammans med Jenny Jägerfeld är superroligt, säger Eric Stern.

I tidigare säsonger har profiler som Jonathan Unge, Emma Frans och Hanna Hellquist medverkat som sidekick, och nu är det Eric Sterns tur att sätta sin prägel på programmet.

Vi är jätteglada att Eric Stern blir ny sidekick i programmet. Hans komiska tajming och förmåga att ställa roliga och oväntade frågor kommer verkligen att berika diskussionerna och ge lyssnarna nya perspektiv, säger Magnus Sjöström, projektledare Hjärta och hjärna.

Den sjätte säsongen av "Hjärta och hjärna" har premiär den 21 september i Sveriges radio P4 och där poddar finns. Premiären kommer att finnas på UR Play den 20 september.

Välkommen att kontakta pressansvarig vid intervjuförfrågningar, förhandslyssning av avsnitt, fler bilder eller övriga frågor!

En kvinna och en man står tillsammans framför en mörk bakgrund.
Jose Calvente/UR
Alt text: Kvinna i rutig kavaj och keps ler mot kameran.
Psykologen Jenny Jägerfeld, programledare i Hjärta och Hjärna.
Jose Calvente/UR
En man med glasögon och skägg ler mot kameran.
Jose Calvente/UR
Två personer, en kvinna och en man, står framför en svart bakgrund. Kvinnan bär en rutig kavaj och en orange keps, medan mannen har en vit skjorta.
Jose Calvente/UR

UR har lämnat in sitt remissvar på public service-utredningen13.9.2024 16:07:10 CEST | Pressmeddelande

Det finns många förslag i den parlamentariska kommitténs betänkande som är bra och som stöttar ett starkt public service även under nästa tillståndsperiod; det breda uppdraget, den långa tillståndsperioden och inte minst att public service nu får ett teknikneutralt uppdrag. Men det finns flera förslag som inger oro och som UR avvisar, till exempel den otillräckliga medelstilldelningen som givet det ökade kostnadsläget påverkar programverksamheten negativt.