Politiken bör dra nytta av transportsektorn i det civila försvaret

Regeringens besked om att skjuta till medel för att stärka det civila försvaret av infrastrukturen, välkomnas av Transportföretagen. För att effektivt nyttja resurserna bör politiken och berörda myndigheter dra nytta av den kapacitet och kunskap som finns inom transportsektorn.

2025 kommer 1,1 miljarder kronor skjutas till för att stärka det civila försvaret av infrastrukturen, för att från 2028 uppgå till 1,5 miljarder årligen. Bland annat ska Trafikverket få i uppdrag att stärka skyddet av den statliga transportinfrastrukturen, som pekas ut som ett prioriterat beredskapsområde. Dessutom ska redundansen stärkas för att göra infrastrukturen mindre sårbar.

Transportföretagen välkomnar satsningarna, samtidigt som det är viktigt att politiken och berörda myndigheter i stärkandet av det civila försvaret nyttjar den kunskap och kapacitet som transportbranschen erbjuder.

- Transportsektorn är helt central ur beredskapssynpunkt och det är därför oerhört viktigt att politiken nu både säkerställer finansiering för att skydda kritisk infrastruktur, och ökar robustheten för att minska sårbarheten i systemet. För att effektivt nå bäst resultat behöver politiken och myndigheterna nu dra nytta av de resurser, kunskap och kapacitet som finns och som transportsektorn kan bidra med, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Skredet i Stenungssund förra året var ett smärtsamt exempel på hur sårbart transportsystemet är, inte minst samhällsekonomiskt. I en allt osäkrare omvärld ställs också nya krav på Sveriges civila beredskap. Regeringens besked om att stärka motståndskraften i transportsystemet är därför välkommet, i synnerhet vad gäller att stärka redundansen. Minskar beroendet av enskilda hamnar, flygplatser och vägar, kommer också transportsektorn kunna dra nytta av det, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.