Skolverket

Ämnet makt, normer och kön tas bort, nu väntar omtag och bred dialog

Dela

Skolverket har landat i att inte gå vidare med det nya gymnasieämnet makt, normer och kön i sin nuvarande form. Myndigheten kommer i stället göra ett omtag i arbetet genom att bland annat fördjupa dialogen med skolföreträdare och forskare. Detta innebär att ämnet inte kommer att vara valbart till höstterminen 2025.

Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket
Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket Foto: Skolverket

1 juli 2025 träder gymnasiereformen Gy25 i kraft, som bland annat innebär att kursbetyg ersätts av ämnesbetyg. Samtidigt genomförs en översyn av samtliga ämnen och en del nya ämnen införs. Ett av de nya ämnen som inrättats är gymnasieämnet makt, normer och kön. Ämnet har under sommaren varit föremål för omfattande diskussion, både kring vetenskaplighet och kring vilket behov det fyller.

Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström har nu kommit fram till att ämnet i sin nuvarande form tas bort. Det formella beslutet fattas inom kort.

– Jag är relativt ny som generaldirektör, beslutet om att inrätta ämnet fattades innan jag tillträdde. Jag blev medveten om invändningarna mot ämnet under sommaren och sedan dess har jag haft samtal med mina medarbetare för att få grepp både om ämnets upplägg och vilket behov det fyller, säger Joakim Malmström.

Det är angeläget att skolan kan ge elever möjlighet till fördjupning i viktiga samhällsutmaningar som rör jämställdhet och alla människors lika värde. Det såg myndigheten också i remissrundan i samband med att det nuvarande ämnet skapades. Där fanns det många instanser som välkomnade och såg ett tydligt behov av fördjupning på området.

Frågor kring exempelvis jämställdhet, individens integritet och alla människors lika värde är enormt viktiga. Eftersom de är så angelägna behöver Skolverket också säkerställa att ämnet fångar såväl spännvidden i vetenskapliga perspektiv som bredden i samhällsutmaningarna på området, och som stimulerar elever att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera kring dessa. 

 – När vi nu gör ett omtag ser jag behov av fördjupad dialog med skolans företrädare kring hur behovet av ett sådant fördjupningsämne ser ut. Parallellt ser jag behov av en bredare dialog med forskarsamhället om hur ett sådant ämne bör utformas för att täcka in olika vetenskapliga perspektiv, säger Joakim Malmström.

Nyckelord

Kontakter

Skolverkets Presstjänst

Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.

Tel:08-527 333 00presstjanst@skolverket.se

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye