Forskningssatsningar på återvätning och hyggesfritt skogsbruk

Skogsägarnas forskningsfond har beslutat stödja två projekt för utveckling av hållbart skogsbruk med sammanlagt tre miljoner kronor. Genom att utveckla digitala beslutsstöd och AI ska skogsägare få bättre stöd och underlag för beslut om dikning och återvätning av sina skogar och utveckling av hyggesfritt skogsbruk. SkogsForsk ansvarar för genomförandet av projekten.

Skog och vatten
Skog och vatten Foto: LRF. Fri att använda

Diken är viktiga för svenskt skogsbruk och minskad klimatpåverkan genom sin förmåga att föra bort vatten och därmed säkerställa god tillväxt i skogen. I vissa fall är det mer lämpligt att återväta marken för ökad klimatnytta. De diken som bedöms ha en inverkan på skogsproduktionen behöver underhållas för att bibehålla eller öka produktionen.

Dagens metod för att avgöra om ett dike ska rensas eller inte är manuell bedömning i fält. Skogforsk ser nu goda förutsättningar att utveckla digitala beslutsstöd, vilket gör arbetet mer tidseffektivt. Målet är också att skapa bättre vägledning till skogsägaren kring hur lämpliga områden för återvätning av mark ska väljas ut och visualisera effekterna.

”Rätt rensade diken och bättre rensade diken bidrar till att öka tillväxten i skogen, vilket är bra både för skogsägarens lönsamhet och för klimatet. Samtidigt finns det mål i samhället och intresse om ökad återvätning och det är viktigt med bra beslutsstöd för att göra det på bästa sättet”. Säger Paul Christensson ordförande för LRF Skogsägarna.

Intresset ökar för att utveckla hyggesfria brukningsmetoder i skogsbruket. För att göra det på bästa sätt är det viktigt med ett bra stöd till maskinförarna för att välja ut vilka träd som ska avverkas eller stå kvar.

Projektet syftar till att utveckla en modell som kombinerar data från skördare och laserskanning från luften för att skapa detaljrika trädkartor. Kartorna ska användas för att förbättra styrning av avverkningsarbetet och stödja naturvårdsuppföljning. Modellen ska också kunna användas för att ge skogsägare bättre dokumentation och uppföljning av genomförda avverkningar.

”För de skogsägare som är intresserade och där hyggesfria metoder är lämpligt är det viktigt att det finns utvecklad teknik som gör arbetet mer effektivt och lönsamt”. Avslutar Paul Christensson ordförande för LRF Skogsägarna.

Fakta
Skogsägarnas Forskningsfond drivs av Mellanskog, Norra skog, Södra och LRF för att kunna stödja projekt som genom ny teknik förbättrar förutsättningarna i vardagen för familjeskogsbruket i Sverige.

Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

LRF kommenterar regeringens totalförsvarsproposition: “En god livsmedelsberedskap handlar om att säkra försvarsviljan och ytterst om överlevnad”16.10.2024 10:23:37 CEST | Pressmeddelande

Igår presenterade regeringen den nya totalförsvarspropositionen som stakar ut riktningen och budgeten för Sveriges totalförsvar för de kommande fem åren (2025–2030). Regeringen pekar ut livsmedel som ett av de sex områden som är mest väsentliga att prioritera att öka förmågan inom, för att säkra samhällets funktionalitet under allvarlig kris eller ytterst krig.

Gröna näringslivsdagen – en ny hållbar samhällsarena3.10.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande

Idag skapas en ny samhällsarena - Gröna näringslivsdagen - för att samla aktörer inom politiken, näringslivet, myndigheter samt branscherna inom lant- och skogsbruket. På Gröna näringslivsdagen kommer LRF och andra representanter för det gröna näringslivet visa upp svenska framgångar, beskriva vilka investeringar som behöver göras samt hur lantbruket kan bidra till ökad hållbarhet. Under dagen kommer nya innovationer och perspektiv lyftas fram, baserat på utvecklingsarbete som sker varje dag på gårdsnivå.