Arbetsgivarorganisationerna: Fokusera på produktivitet för att stärka konkurrenskraften

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling och nu stundar avtalsförhandlingarna 2025. Industrin sätter märket för hela arbetsmarknaden. Vid dagens pressträff i Luleå beskrev IKEM och Industriarbetsgivarna hur förutsättningarna ser ut framåt.

– En stark internationell konkurrenskraft är avgörande för att Sverige ska kunna upprätthålla sin ställning som ledande industrination, för välståndet och för att behålla jobben i Sverige. Löneutvecklingen i kommande avtal måste ligga i linje med produktivitetsutvecklingen för att kunna bibehålla och öka industrins konkurrenskraft, säger Jonas Hagelqvist, vd IKEM, vid pressträffen.

Effekterna av pandemin, kriget i Ukraina och en snabbt stigande inflation har påverkat företagens utveckling under de senaste åren och framtiden kommer att präglas av fortsatt ekonomiska osäkerheter och en utdragen lågkonjunktur.

I dagsläget är den svenska arbetskraftskostnaderna höga, och det är viktigt att vi inte låter dessa kostnader bli en belastning för framtiden.

– Vi har bland de högsta arbetskraftskostnaderna i världen. Det är det vi har att konkurrera med. Därför måste vi jobba med produktivitet. En ökad lönekostnad kommer med ett pris, och det måste man som företag förhålla sig till. Trendmässigt finns det inget som talar för en kraftig ökning av produktiviteten, säger Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna.

– Det är viktigt att företagen i Norrbotten så väl som i hela landet får avtal som innebär långsiktighet och stabilitet för att kunna planera verksamhet och investeringar, säger Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna.

– När vi förhandlar och sätter märket så ska det gälla för alla branscher, i hela arbetsmarknaden och i hela Sverige. Löneökningar slår olika på olika företag, för vissa innebär det en stor belastning. Och då ska man komma ihåg att inom industrin är företagen beroende av varandra genom långa värdekedjor. Vi behöver hitta en nivå som passar alla företag, säger Jonas Hagelqvist, vd IKEM.

Förändringar i reduktionsplikten anpassas inte till industrins verklighet26.8.2024 19:37:59 CEST | Pressmeddelande

Enligt uppgifter till bland annat Aftonbladet väntar regeringen i kommande höstbudget att höja den nyligen sänkta reduktionsplikten. IKEM kritiserade regeringen i en debattartikel inför den senaste förändringen för att hatta fram och tillbaka och för att den inte tar hänsyn till den industriella verkligheten. Industrin behöver långsiktiga spelregler för att möjliggöra sin omställning.