110 927 uppmanar Kullgren att låta kor fortsätta beta

Idag överlämnade Djurens Rätt namninsamlingen ”Jag vill beta”. 110 927 personer har skrivit under och kräver att det lagstadgade beteskravet för kor i lösdrift ska bevaras, och utökas.

Namnunderskrifterna från "Jag vill beta" överlämnades idag i form av en 30 meter lång banderoll som föreställer en svensk sommaräng med betande kor. ©Jana Eriksson/Greenpeace

Kampanjen Jag vill beta startades som en reaktion på regeringens och Sverigedemokraternas beslut att tillsätta en utredning, som bland annat skulle undersöka om ett slopat beteskrav skulle kunna innebära en ökad konkurrenskraft. Detta krav, som garanterar tillgång till bete för kor under sommarmånaderna, har länge setts som en självklar del i Sveriges djurskyddslagstiftning. Den 29 augusti presenterades utredningen ”Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”, som landade i att beteskravet för kor i lösdriftsstallar bör slopas – någonting som skulle påverka 8 av 10 kor inom Sveriges mjölkindustri.

– Ett avskaffande av betesrätten skulle vara ett allvarligt steg bakåt för Sveriges djurskydd. Den stora mängden underskrifter visar att svenska folket inte accepterar att djurens välfärd offras för konkurrenskraftens skull. Vi hoppas verkligen att regeringen nu lyssnar, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Betesrätten innebär idag att alla nötdjur över sex månader, med undantag för tjurar, måste ges möjlighet att få komma ut på bete under sommaren. Det är en central del av kors naturliga beteende och får dem att må bra. Djurens Rätt varnar för att ett avskaffande av detta krav skulle kunna innebära en betydande försämring av djurens livsvillkor. Beteskravet bör, enligt Djurens Rätt, utökas snarare än att avskaffas.

– Kornas rätt till att få beta utomhus borde vara självklar att bevara. Vi uppmanar regeringen att stå upp för djuren och säkerställa att beteskravet finns kvar, säger Sebastian Wiklund, samhällspolitisk chef hos Djurens Rätt, som var på plats vid överlämningen.

Kampanjen ”Jag vill beta” har drivits av Djurens Rätt i samarbete med andra miljö- och djurrättsorganisationer. Namninsamlingen överlämnades idag till Peter Kullgrens statssekreterare Dan Ericsson för att sända en tydlig signal till regeringen om vikten av att bevara och utöka kornas betesrätt. Det hölls också en manifestation på Mynttorget för kornas betesrätt.

För ytterligare kommentarer eller intervjuförfrågningar, kontakta Djurens Rätts pressjour på press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.

Beteskravet kan slopas – “En sorglig dag för svenskt djurskydd”29.8.2024 13:03:35 CEST | Pressmeddelande

Idag presenteras resultatet av utredningen “Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”. Utredningen tillsattes av regeringen i början av 2023 och hade som uppdrag att bland annat undersöka om beteskravet för kor är värt att behålla ur ett konkurrenskraftsperspektiv. Trots de fördelar som beteskravet har för djurskyddet, står det nu klart att utredningen föreslår att betesrätten slopas, någonting som Djurens Rätt är starkt kritiska till.

Ny rapport: Ett djurskydd värt att tala om29.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Djurens Rätts senaste rapport “Djurskydd värt att tala om – Viktiga steg för politiken att ta i dag” listas åtgärder för att förbättra djurskyddet i Sverige och samtidigt driva utvecklingen i resten av EU. Rapporten utgår från regeringsuppdraget om konkurrenskraft och ett starkt djurskydd, och presenterar politiska lösningar för hönor, grisar, kycklingar och nötdjur, samt åtgärder för att främja växtbaserade innovationer.