Djurens Rätt

Djurens Rätt värvar ny kommunikationschef från The Body Shop

Dela

Djurens Rätt stärker sin organisation och rekryterar Matilda Wiechel, som senast kommer från The Body Shop, som ny kommunikationschef. Med sin gedigna erfarenhet och starka drivkraft för hållbar förändring ska hon ta Djurens Rätts kommunikationsarbete till nästa nivå. Tidigare kommunikationschefen Linn Åkesson tar klivet upp till rollen som programchef.

Två personer sitter på en parkbänk utomhus.
Djurens Rätts ledningsgrupp förstärks med nyrekryteringen av Matilda Wiechel som blir ny kommunikationschef. Linn Åkesson tar sig an uppdraget som programchef. Från vänster: Matilda Wiechel, Linn Åkesson. © Djurens Rätt

Under de senaste åren har Djurens Rätt växt betydligt som organisation och har samtidigt utvecklat och expanderat sitt internationella arbete för djuren. Som ett led i tillväxten tar sig Linn Åkesson an uppdraget som programchef för att stärka Djurens Rätts påverkansarbete. Hon har under flera år varit en central del av organisationens externa kommunikation och kommer i sin nya roll att ansvara för att utveckla organisationens strategiska arbete för djuren.  

Ledningsgruppen förstärks med nyrekryteringen av Matilda Wiechel som blir ny kommunikationschef. Hon kommer närmast från rollen som aktivism- och kommunikationschef på The Body Shop. Med sin bakgrund och erfarenhet inom både PR, marknadsföring, ledarskap och hållbarhet kommer Matilda bidra med nya perspektiv och stärka Djurens Rätts synlighet och engagemang, både i Sverige och internationellt. 

– Vi är mycket glada över att välkomna Matilda till Djurens Rätt. Hennes omfattande kunskaper och tidigare erfarenheter kommer att spela en avgörande roll i att vidareutveckla och stärka vårt kommunikationsarbete för djurens rättigheter, säger Linn Åkesson. 

Matilda Wiechel har de senaste sju åren drivit kommunikationsinsatser, engagemang och opinion i flertalet globala kampanjer och samarbeten inom social hållbarhet för The Body Shop i Sverige och Danmark. Bland annat genom världens största namninsamling mot djurförsök, Forever Against Animal Testing, och det framgångsrika medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetics, båda tillsammans med Djurens Rätt. 

– Jag har följt och arbetat nära Djurens Rätt under min tid på The Body Shop och har inspirerats av organisationens framsteg. Jag ser fram emot att vara en del av landets starkaste röst för djuren och tillsammans med mina nya kollegor driva den förändring i djurrättsfrågor som dagens medvetna konsumenter visat att de vill se, säger Matilda Wiechel. 

Djurens Rätt fortsätter att växa internationellt under namnet “Project 1882”. Under 2024 har organisationen bland annat genomfört en banbrytande Europaturné för att sätta strålkastarljuset på missförhållandena inom Europas djurfabriker. Den mobila utställningen, som har besökt 21 storstäder runt om i Europa, har väckt medvetenhet och skapat opinion för förändring. 

För mer information, kontakta Djurens Rätts pressjour via e-post press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Linn Åkesson, programchef, och Matilda Wiechel, kommunikationschef.
Linn Åkesson, programchef, och Matilda Wiechel, kommunikationschef.
© Djurens Rätt
Ladda ned bild

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.

Följ Djurens Rätt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye