Omställningsfonden

Oron att bli ersatt av AI störst bland unga

Nästan var femte svensk under 30 år, 18 procent, är oroliga för att deras kompetens inte kommer att vara lika attraktiv på arbetsmarknaden om fem år. Detta till följd av digitalisering, automatisering och artificiell intelligens. Det visar en Verianundersökning genomförd på uppdrag av välfärdens omställningsorganisation Omställningsfonden.

– Artificiell intelligens och digitalisering har potentialen att revolutionera människors vardag och arbetsliv i framtiden. Samtidigt är det naturligt att stora och förhållandevis snabba förändringar på arbetsmarknaden skapar osäkerhet hos många människor. Det är intressant och lite oväntat att det på kort sikt är unga svenskar som känner störst oro, säger Eva Wikström, vd på Omställningsfonden.

18 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år är ganska eller mycket oroliga för att deras yrkesmässiga kompetenser inte kommer att vara lika attraktiva på arbetsmarknaden om fem år. Motsvarande andel av befolkningen som helhet är 10 procent. Det visar en undersökning bland 1 000 svenskar, genomförd av Verian (tidigare Kantar Sifo) på uppdrag av Omställningsfonden.

– På dagens arbetsmarknad behöver vi hela tiden kompetensutvecklas för att hänga med i utvecklingen och vara attraktiva på arbetsmarknaden. Livslångt lärande är avgörande och därför är det extra viktigt att få hjälp med karriär- och studierådgivning. Att ta stöd av sin omställningsorganisation är ett sätt att hantera den oro man kan känna över att ens kompetens inte är tillräcklig, säger Eva Wikström.

Omställningsfonden erbjuder stöd till anställda i välfärden. Stödet utgörs av kartläggningssamtal, rådgivning, vägledning samt validering och är kostnadsfritt. Omställningsfonden har rådgivare runt om i landet som är experter på karriär- och studierådgivning.

Bilder

En leende kvinna med blont hår och glasögon i en grårandig kostym står i ett kontor.
Eva Wikström, vd på Omställningsfonden
Margareta Sandebäck

Om Omställningsfonden

Omställningsfondens uppdrag är att underlätta för omställning inom välfärden. I detta ingår till exempel att stödja och hjälpa medarbetare som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist inom kommuner och regioner, samt kommunala i företag Sobona. Vi stöttar även arbetsgivare och fackligt förtroendevalda med förebyggande insatser inom kompetensutveckling. Omställningsfondens arbete baseras på Omställningsavtalet, som omfattar cirka 1,3 miljoner medarbetare i välfärdssektorn.

Följ Omställningsfonden

Senaste pressmeddelandena från Omställningsfonden