Ny rapport visar hur biobaserad industri kan nå en koldioxidfri produktion

I en områdesanalys som CIT Renergy tillsammans med Chalmers Industriteknik tagit fram på uppdrag av det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation, identifieras tekniker och åtgärder som kan leda till ett högre resursutnyttjande av råvaran i den biobaserade industrin.

Sverker Danielsson, BioInnovation.
Sverker Danielsson, BioInnovation. Foto: Johan Olsson

Uppdraget för analysen var att beskriva hur en koldioxidfri produktion där varje kolatom kommer till nytta och används i värdeskapande produkter skulle kunna bli verklighet. I analysarbetet har intervjuer med forskare och industrirepresentanter samt rundabordssamtal genomförts.

Tre teknikspår visar vägen

Tre viktiga teknikspår för vägar till en koldioxidfri produktion identifieras i analysen. Det handlar om lösningar som i många fall redan idag eller inom en nära framtid är tekniskt möjliga.

– Det första spåret omfattar tekniker som gör att en större del av kolet i den vedråvara som idag går till massaproduktion kan tillvaratas i produkter. Det andra fokuserar på ökat utbyte av material, kemikalier och drivmedel från fasta restströmmar som idag går till förbränning, och det tredje spåret har fokuserat på koldioxidinfångning där koldioxiden antingen används som råvara för nya produkter eller lagras permanent för att skapa negativa utsläpp, säger Elin Svensson, CIT Renergy.

I rapporten beskrivs de tekniker som ses som möjliggörare i de olika spåren. Ett exempel är att på de kemiska massa- och pappersbruken ersätta svartlutsförbränning i sodapannor med svartlutsförgasning. Ett annat exempel är att ta vara på fler sidoströmmar, genom att exempelvis börja ta ut lignin och förädla till nya produkter. Inom sågverks- och träindustrin kan ett högre materialutbyte nås genom att optimera virkessågningen i kombination med att restprodukter nyttjas som råvara för produktion av biodrivmedel eller kemikalier.

Det finns starka drivkrafter för förändring, som visas i företagens egna klimatmål, strategier och certifieringar, samt nationella och internationella mål. Drivkraften är kopplad till de nya affärsmöjligheter som skapas genom att en större andel av de gröna kolatomerna nyttjas i produkter.

All utveckling som innebär att en större andel av skogsråvaran nyttiggörs i produkter medför dock också att en mindre del blir tillgänglig för värme- och elproduktion. Oavsett vilket teknikspår som väljs kommer energibalanserna i massa- och pappersbruk och sågverk påverkas, och det innebär att nya tekniker måste integreras på ett effektivt sätt i verksamheterna. Begränsad tillgång till förnybar el och elnätskapacitet lyfts fram som ett möjligt hinder för att klara av den ökade elektrifiering som krävs för att nå en koldioxidfri produktion. Företagen måste också ta höjd för kapitalintensiva investeringar och tekniska risker då ny teknik ska implementeras.

– Processintegration, energieffektivisering och elektrifiering kommer därför att vara helt avgörande för att kunna nå målet om en koldioxidfri biobaserad produktion, säger Hanna Ulmefors, Chalmers Industriteknik.

– Med den här områdesanalysen får vi nu en mer tydlig bild kring hur den biobaserade industrin kan nå ökad koleffektivitet samt hinder och drivkrafter för fortsatta utvecklingssteg, säger Sverker Danielsson, biträdande programchef på det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation.

Läs hela rapporten här.

Kommande digitalt seminarium
Fredagen den 20 september kl. 10:00-11:30 bjuder BioInnovation, CIT Renergy och Chalmers Industriteknik in till ett digitalt seminarium för att presentera resultaten. Anmälan stänger 19 september 2024 kl. 12:00. Anmäl dig här.

Elin Svensson e-post: elin.svensson@chalmersindustriteknik.se

Hanna Ulmefors e-post: hanna.ulmefors@chalmersindustriteknik.se

Sverker Danielsson, +46 (0)8-762 79 67 och sverker.danielsson@skogsindustrierna.se

Elin Svensson, CIT Renergy
Fotograf: Emmy Jonsson
Hanna Ulmefors, Chalmers Industriteknik.
Fotograf: Emmy Jonsson
Sverker Danielsson, BioInnovation.
Fotograf: Johan Olsson

BioInnovation är ett strategiskt innovationsprogram initierat av Skogsindustrierna, IKEM och TEKO. Programmet finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Formas inom ramen för den gemensamma satsningen Strategiska innovationsområden samt de intressenter från näringsliv, akademi, institut och offentlig sektor som deltar. Målet är att öka förädlingsvärdet och konkurrenskraften i den svenska biobaserade sektorn genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att ta fram nya biobaserade material, produkter och tjänster. http://www.bioinnovation.se

Hållbar och cirkulär vattenanvändning en framtidsfråga för biobaserad processindustri7.3.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande

En områdesanalys har kartlagt användningen av vatten i pappers- och massaindustrin och hur klimatförändringar kan påverka framtida vattentillgång. Kartläggningen visar att få områden i Sverige idag har mött problem och att vattenanvändningen under de senaste decennierna varit stabil eller minskat i takt med energibesparande åtgärder. Analysen ger också förslag till åtgärder för framtida beredskap. Det finns behov av ökad kunskap om framtida vattensituationer och att en större samsyn skapas om dagens vattenanvändning, konstaterar Marie Karlberg, RISE, som lett arbetet med områdesanalysen.

BioInnovation bidrar till hållbar svensk tillväxt och industrirelevant forskning12.12.2023 09:17:31 CET | Pressmeddelande

Det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation har bidragit till utveckling och hållbar svensk tillväxt. Programmet har lanserat insatser som bidragit till att påbörja introduktionen i samhället av en cirkulär bioekonomi och lyckats attrahera nya företag och en bredd av aktörer inom skogs-, kemi- och textilindustrin. Det visar en utvärdering av programmet som presenteras idag.