Hamburger Börs har för avsikt att stänga verksamheten

Det är med tungt hjärta vi meddelar att vi har för avsikt att stänga ner all verksamhet på Hamburger Börs, som senast sista december i år. Anledningen är att verksamheten drabbats hårt av det tuffa konjunkturläget samtidigt som hyresnivån är jämförelsevis orimligt hög. Trots flera försök att vända trenden är Hamburger Börs olönsamt vilket över tid inte är hållbart.

"Hamburger Börs har under en längre tid varit en utmaning och trots våra fantastiska medarbetares hårda arbete dras vi med betydande förluster. Vi har kämpat för att hitta lösningar i ett svårnavigerat omvärldsläge, men det är tydligt att vi nu nått en punkt där det affärsmässigt enda rimliga är att stänga verksamheten. Det känns tungt, särskilt med tanke på våra kollegor som drabbas, men i slutändan är detta vårt enda alternativ", säger Mikael Nilsson, VD Wallmans Group.

HÖSTENS PLANERADE PRODUKTIONER OCH FÖRETAGSEVENT

De två produktioner som hade planerats för hösten har ställts in helt och de gäster som bokat kontaktas och får sina pengar tillbaka. Anledningen är att bokningsingången varit för låg och bedömningen har gjorts att båda prooduktionerna skulle gett för stort negativt resultat. Det är rent affärsmässiga skäl som ligger bakom besluten att ställa in de båda produktionerna och inte hänförligt till beslutet om avsikten att stänga ner verksamheten på Hamburger Börs.

Klubben med Röyksopp den 28 september kommer att genomföras som planerat.

De företagsevent som är planerade till och med december kommer att genomföras enligt plan.

NÄSTA STEG

Som en del av processen har en förhandlingsframställan lämnats in till facket.

"Det känns mycket tungt för vår ikoniska arena Hamburger Börs och det är självklart också smärtsamt att kollegor drabbas. Det finns dock ingen hållbarhet i att driva en olönsam verksamhet vidare och även om beslutet är tufft att ta så har vi i det här läget inte något val", säger Martin du Hane, Group CEO, Moment Group.

Arbetet med vad som ske med Hamburger Börs framåt pågår och innefattar bland annat fortsatta förhandlingar med hyresvärden Vasakronan. Parallellt utvärderas vad för andra alternativ det finns för nyttjande av arenan framöver och målsättningen är att i slutändan vända det hela till något positivt.

Hansen stärker sin position som kraftfull inköpare inom eventbranschen1.10.2024 14:45:43 CEST | Pressmeddelande

Hansen, en av de ledande aktörerna inom eventbranschen, presenterar stolt sin satsning på att förbättra och utveckla sin inköpsfunktion. Therese Wanzelius, Purchasing Manager, är på plats sedan i våras och jobbar med att effektivisera upphandlingar och säkerställa villkor och kostnader i kundprojekten. Satsningen på inköp frigör dessutom tid i projektgrupperna vilket gör att fler i stället kan fokusera ännu mer på kunden och genomförandet.

2Entertain välkomnar Lorensbergsteatern i Göteborg som familjens femte teaterarena23.8.2024 11:55:43 CEST | Pressmeddelande

2Entertain och Vicky Nöjesproduktion har, genom det gemensamma bolaget Oscarsteatern AB, ingått avtal om att förvärva legendariska Lorensbergsteatern i Göteborg. Lorensbergsteatern är en av Göteborgs främsta teaterscener vilket innebär ytterligare en spelplats för bolagens många framgångsrika teater- och musikalproduktioner. Tillträdet sker den 7 januari 2025 då Oscarsteatern AB tar över 100% av andelarna i KB Lorensbergsteatern.