Anseendestudie i försäkringssektorn: Folksam i topp!
I en branschstudie av Reputation And Trust Analytics framkommer att endast tre av den svenska försäkringssektorns bolag uppnår ett gott anseende baserat på allmänhetens uppfattning; Folksam i topp, därefter Länsförsäkringar och Hedvig. Marknadens övriga aktörer utmanar från lägre, måttliga nivåer.

Reputation and Trust Analytics undersökte 10 organisationers anseende med totalt 2 675 respondenter. Av de tre bästa organisationerna uppnådde Folksam ett anseendebetyg på 3,61, Länsförsäkringar 3,53 och Hedvig 3,50. Trygg Hansa med betyget 3,49 ligger inom den statistiska felmarginalen från att nå gränsen på 3,50 för gott anseende.
Undersökningsmodellen Reputation&Trust beräknar ett anseendebetyg för varje organisation på en skala från 1 till 5 baserat på åtta underliggande affärsdimensioner som avgör anseendet. I undersökningen utreddes 14 organisationers anseende hos allmänheten. Rankingen baseras på de anseendepoäng som den svenska allmänheten ger organisationerna.
| Organisation | Reputation |
| 1. Folksam | 3,61 |
| 2. Länsförsäkringar | 3,53 |
| 3. Hedvig | 3,50 |
| 4. Trygg Hansa | 3,49 |
| 5. ICA Försäkring | 3,42 |
| 6. Skandia | 3,41 |
| 7. Dina Försäkringar | 3,37 |
| 8. Gjensidige | 3,34 |
| 9. If | 3,33 |
| 10. Bliwa | 3,20 |
– Bortsett från de tre aktörerna med höst anseende når övriga undersökta organisationer en måttlig nivå. Det är förvånande att endast tre försäkringsbolag når en god nivå, speciellt då det är en bransch som säljer trygghet baserat på förtroende. Vi hade förväntat oss att se fler organisationer med bättre anseende, säger Alexander Widén, rådgivare på Reputation And Trust Analytics.
Inget av de undersökta försäkringsbolagen upplevs ha ett dåligt eller mycket dåligt anseende. Dåligt understiger betyg 3,00, medan mycket dåligt understiger 2,50 på skalan.
– Att bygga upp en organisations förtroende kräver aktivt och löpande arbete och tar ofta tid. Förtroende måste förtjänas och allmänhetens uppfattning är vanligtvis trögrörlig. Det är därför intressant att branschutmanaren Hedvig, som grundades så sent som 2017, redan har etablerat sig bland bolagen med högst anseende, kommenterar Alexander Widén.
"Ett svagt anseende och rykte leder till misstro, vilket är särskilt svårt i den här branschen eftersom kunderna måste kunna lita på sitt försäkringsbolag när det verkligen behövs. Anseende är därför en extra viktig tillgång för organisationer i den här branschen", säger Riku Ruokolahti, utvecklingschef för Reputation and Trust Analytics.

Försäkringsbranschens anseendebetyg är 3,22, vilket är en måttlig nivå. God nivå uppnås vid 3,50.
Undersökningen visar att branschens finansiella resultat ses som den bäst presterande dimensionen inom anseende. De sämst presterande dimensionerna i försäkringssektorn är Ansvar, Produkter & Tjänster, Dialog och Styrning.
– Försäkringsbolagens tjänster upplevs generellt sett som ganska dyra i förhållande till det värde de ger. Andra dimensioner med relativt låga betyg är ansvar, styrning och dialog. Den upplevda uppfattningen om det ekonomiska resultatet är ganska hög jämfört med de tidigare bedömningarna, sammanfattar Ruokolahti.
Så här undersökte vi
Syftet med branschstudien på den svenska försäkringssektorn var att förstå vilka försäkringsbolag som finns bland svenskarna. Undersökningsmaterialet samlades in med en elektronisk enkät mellan 2024-05-10 och 2024-06-03.
Organisationerna har bedömts med hjälp av undersökningsmodellen Reputation&Trust, där en organisations ryktespoäng är genomsnittet av åtta olika dimensioner av ryktet. Dessa är Styrning, Finansiell utveckling, Ledarskap, Innovationer, Dialog, Produkter & Tjänster, Arbetsplats och Ansvar. I undersökningen används en femgradig betygsskala (1–5). 2 675 svenskar deltog i undersökningen. Urvalet viktades så att det var representativt för befolkningen efter kön, ålder och bostadsområde.
Kontakter
Alexander WidenSenior AdvisorReputation and Trust Analytics AB
Tel:+46 70 471 2332alexander.widen@reputationandtrust.comRiku RuokolahtiDevelopment DirectorReputation and Trust Analytics AB
Tel:+358 400 512 200riku.ruokolahti@reputationandtrust.comBilder



Länkar
Mer information
Reputation and Trust Analytics hjälper företag och organisationer att mäta, förstå och hantera sitt anseende. Genom vår evidensbaserade och datadrivna metod kan vi visa vilken påverkan anseende har på förtroende och agerande hos intressenter, och hjälpa organisationer att driva sin verksamhet insiktsdrivet i en mer konkurrenskraftig och hållbar riktning. Reputation & Trust Analytics är dotterbolag till finska T-Media, som introducerade undersökningsmodellen 2013. Sedan dess har den använts mer än 2 000 gånger världen över och nyttjas av samtliga universitet i Finland, 22 av Finlands 25 största företag, och många statliga organisationer. I Sverige öppnade Reputation & Trust Analytics sitt lokala kontor januari 2024.
Följ Reputation and Trust Analytics
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Reputation and Trust Analytics
Ikea är Sveriges mest ansedda företag – Teslas anseende i brant nedgång i samtliga nordiska länder26.11.2025 00:01:00 CET | Pressmeddelande
Reputation and Trust Analytics studie Reputation&Trust 2025 visar att Sveriges mest ansedda företag är Ikea. I studien presterade Ikea också bra i alla andra nordiska länder.
Natos anseende starkare i Norge än i Finland och Sverige24.6.2025 23:01:00 CEST | Pressmeddelande
Nato har ett gott anseende hos allmänheten i Norge, men får bara medelhöga betyg i Finland och Sverige. Förtroendet för försvarsalliansen är också betydligt lägre bland finländare och svenskar än bland norrmän – och viljan att stötta Nato i en kris är svagare, visar Reputation and Trusts Analytics studie som genomförts i Sverige, Norge och Finland.
Nordisk förtroendestudie: Medborgare i Finland, Sverige och Norge kritiska till organisationer inom vårdsektorn24.6.2025 00:01:00 CEST | Pressmeddelande
Reputation and Trust Analytics förtroendestudie om vårdsektorn, genomförd i tre nordiska länder, visar att svenskar är särskilt kritiska till organisationer som tillhandahåller vårdtjänster. Bland de studerade länderna är det endast i Norge som privata såväl som offentliga vårdorganisationer uppnår en måttlig nivå av anseende.
Anseendestudie i banksektorn: Avanza är fortfarande nummer ett, men utmanarna närmar sig1.10.2024 08:49:46 CEST | Pressmeddelande
I en anseendestudie av Reputation And Trust Analytics från 2020 var Avanzas anseende överlägset starkast inom banksektorn. Då nåddes nivån 4,09 på en femgradig skala, som nu 2024 har backat till 3,87. Nordnet och SBAB är branschens främste utmanare, båda med anseendenivåer på 3,74, medan Nordea har gjort störst framsteg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum